in ,

Rosaknya Sistem Pendidikan Kerana 4 Perkara

Gambar : FB Mutalib Uthman

Semalam aku dan 2 orang bekas guru ZF Zamir dan Zulhilmi Daud berbincang panjang mengenai kepincangan Sistem Pendidikan Malaysia.

Kesimpulan yang kami dapat adalah, Sistem Pendidikan ini rosak dek 4 perkara:

1. Cikgu yang merasakan kerja dia lah yang paling susah di alam semesta ni. Dan kerja dia itulah yang paling mulia. Sebab tu apa benda pun, jadi gila babi kat FB. Nak cakap kat bos sendiri, takut.

2. Cikgu-cikgu yang jadi cikgu bukan sebab dia nak jadi cikgu, tapi sebab dah tak ada kerja lain. Masuk U ambil course kejuruteraan, nak jadi Engineer tak dapat, maka ambillah KPLI ke, DPLI ke, jadilah Cikgu yang asalkan ada gaji bulan-bulan.

3. Ibu bapa yang tak mahu berubah. Dulu zaman dia belajar tak payah mana, tak macam sekarang, katanya. Tapi dia sampai jadi mak bapa tak adalah kerja sedap mana pun.

4. Cikgu yang mengeja macam gampang di FB. Kau mengeja macam bohsia, ingat orang nak percaya kau tu cikgu ke bangang?

Ini 4 kesimpulan yang kami dapat. Punyalah real dalam kereta sembang topik ini. Bukan macam kau, bila dengan kawan-kawan sembang bab makwe denyut. Menyesal lah tu, lepas kahwin bini jadi gemuk.

Mutalib Uthman

What do you think?

-1 points
Upvote Downvote

Total votes: 1

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 1

Downvotes percentage: 100.000000%

Leave a Reply

Selamat Hari Peneroka Warga Felda!

Profesion Keguruan Pantang Ditegur?