in ,

Raya Bukan Hari Nak Impress Orang!

Hari raya ini bukanlah hari kita nak impress orang. Hari raya adalah hari kemenangan kita semua.

Macam bila kau nak kahwin, kau belanja sampai 20 juta. Siap hutang bank dan semua itu untuk 1 hari je. Sedangkan duit itu kau boleh guna untuk benda lain lepas kahwin.

Sama sahajalah juga hal Raya ni. Kau sibuk pergi borong di Bangi Sentral. Jem macam setan. Dekat shopping complex pun sama. Pakat semua nak beli macam-macam. Semuanya untuk 1 hari.

Paling aku tak boleh blah, sanggup berhutang dengan orang sebab nak bayar downpayment kereta. Berhutang dengan Ikea sebab nak sofa baru. Berhutang nak sport rim baru.

Semua benda bangang ni jadi bila kau ada 1 masalah,

“Kena lebih dari orang lain.”

Orang lain itu pula kena lebih dari kau. Gila benda ni. Gila. Dah tua bangka pun tak terlepas dari kegilaan ini.

Kau suka kena puji baju kau paling lawa paling hebat paling artis paling Che Ta, suka orang puji kereta baru kau, padahal bukan kenyang pun makan puji tu. Ingat balik, apa kau dapat bila orang impress dan puji kau?

Kau fikirlah, kerja setahun, hutang beribu-ribu kau perabis untuk pujian hanya satu hari. Lepas itu kau merungut lagi 40 hari nak gaji.

Masa itu baru kau menyesal, kenapalah pergi sibuk tempuh jem berejam-rejam sampai menyusahkan penduduk Bangi.

Itulah dinamakan balasan. Padan muka.

 

Mutalib Uthman

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 2

Upvotes: 1

Upvotes percentage: 50.000000%

Downvotes: 1

Downvotes percentage: 50.000000%

Leave a Reply

Inilah Iklan Raya Paling Power Tahun Ini. D… Mart!

Magis Tapai Malam Raya Di Iraq