in ,

Mari Mengenal Anai-anai

Terowong Anai-anai.

Ramai yang salah anggap bila nampak laluan anai-anai yang macam ni.

Sebenarnya, setiap laluan ini hanyalah laluan atau terowong. Tak semestinya bila adanya laluan begini, kayu disebaliknya akan hancur dimakan juga. Mudah cerita, laluan ini aku gelar ‘Highway’.

Ini pasal, anai-anai tak macam semut yang boleh bebas jalan tanpa terowong. Anai-anai kulitnya lembut, sensitif terhadap suhu semasa. Panas tak boleh, sejuk sangat pun tak boleh. Terowong tu pula tujuan utama dia ialah mengelak dari ancaman musuh terdekat iaitu semut dan serangga pemangsa lain.

Oleh itu, bila nampak laluan ni, jangan panik. Cuba kutil sedikit untuk lihat samada ianya aktif dengan anai-anai hidup atau tak. Cara lain untuk kenal pasti, boleh juga hang bezakan warna laluan. Kalau laluan kering, warna coklat cerah, menandakan laluan itu laluan lama (tak aktif) dan hang bolehlah rilek rilek minum air ketum sambil kacip kuaci jenama ChaCer. Sebaliknya kalau ianya basah atau coklat gelap, sah sah lah anai-anai masih bermaharajalela. ( Kontek aku 0182996928 ).

Laluan ini akan connect pula pada setiap sarang besar yang hang susah nak tahu dekat mana. Payah nak jumpa pun. Boleh jadi dalam rumah. Boleh jadi juga bawah tanah.

Teknik berlawan untuk setel hal ni ialah hanya dengan teknik umpan. Tapi sebelum tu, hang kena pastikan laluan tadi tak dikacaukena. Guna spray ke, minyak tanah apa benda semua tu tak boleh setel cerita. Direct ke penggunaan umpan. Nescaya masalah ini akan jumpa titik penamat.

Tak percaya ?

Lantaklah hang.

Farin Shah Mohd

#ThePestHell2017
#PerghDanMantap

What do you think?

1 point
Upvote Downvote

Total votes: 1

Upvotes: 1

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Leave a Reply

Kau Tahu Asal-Usul Nama Hari Dalam Seminggu?

Apa Kau Perlu Tahu Tentang Kemoterapi