More stories

  • , ,

    Selamat Tinggal Bapa Pac-Man

    Pada 30 Januari 2017, Bandai Namco mengumumkan Masaya Nakamura, “Bapa Pac-Man” meninggal pada umur 91 tahun. Tarikh kematian, 22 Januari 2017. Siapa tak tahu Pac-Man? Pac-Man ni termasuk dalam pop culture kot. Tapi ramai tak kenal Bapa Pac-Man. Pada 1955, ekonomi Jepun baru nak pulih dari Perang Dunia II, Masaya Nakamura tubuhkan Nakamura Manufacturing (Namco). […]

  • , ,

    Rentak Rap Bola Sepak Malaysia

    Muzik merupakan sesuatu yang sering dikaitkan dengan pasukan bola sepak di seluruh dunia dan apa yang menarik rentak rap juga menjadi di antara pilihan peminat untuk memberikan penghormatan kepada pasukan kegemaran mereka. Bola sepak Malaysia juga tidak ketinggalan untuk menampilkan lagu-lagu berentak rap untuk pasukan masing-masing, walaupun sebenarnya ada di antara lagu-lagu ini tidak mempunyai […]

  • , ,

    10 Manusia Terkaya Di Dunia 2016

    Semakin hari semakin ramai yang telah mula menceburi bidang perniagaan, tidak kira di dalam industri apa pun demi mengejar impian mengecapi kekayaan yang melimpah ruah. Pelbagai idea, keringat dan pengorbanan dilakukan demi mencapai cita-cita masing-masing. Sebagai sumber inspirasi kita, aku kongsikan 10 nama individu yang paling kaya di dunia pada tahun 2016 berdasarkan sumber dari […]

  • , ,

    10 Tempat Terbaik Untuk Bisnes Pada Tahun 2016

    Tahun baru 2017 baru berusia 19 hari. Muncul desas desus tentang kegawatan Ekonomi yang bakal kita alami tidak lama lagi. Ada juga pesanan supaya tangguh dulu niat nak beli kereta atau rumah baru kerana kemerosotan ekonomi yang bakal melanda nanti. Entah betul atau tidak. Forbes ada terbitkan artikel ‘Tempat Terbaik untuk Bisnes pada Tahun 2016’. […]

  • , ,

    Selamat Menduduki Takhta, Ketua Menteri Sarawak!

    Mesti ada yang tak tahu Sarawak dah ada Ketua Menteri baru. Itulah, tengok TV setakat drama pukul 7 ja. Berita lepas tu tak tengok. Memang la berita lepas drama tu banyak cerita hal Selangor saja tapi ada juga tentang isu lain. Salah satu isu yang ada ialah Ketua Menteri Sarawak yang baru. Setelah kematian Tan […]

  • , ,

    10 Manusia Paling Berkuasa Di Dunia 2016

    Terdapat hampir 7.4 bilion manusia di planet Bumi buat masa sekarang. Merujuk kepada Forbes, berikut merupakan 10 Manusia Paling berkuasa di dunia pada 2016. Kenapa mereka berkuasa? Antara sebabnya adalah pengaruh yang mereka ada dan tindakan yang mereka lakukan yang memberi kesan kepada dunia. 1. Vladimir Putin Orang yang paling berkuasa di dunia selama empat tahun […]

  • , ,

    Jenama-Jenama Paling Berharga Di Dunia 2016

    Sudah 17 hari tahun 2016 meninggalkan kita. Tahun 2017, cabaran baru dalam dunia bisnes mendatang. Ada yang kata 2017 adalah tahun paling perit. Mungkin benar, atau mungkin hanyalah retorik. Beberapa jenama terkenal dunia masih mencatatkan keuntungan yang tinggi dan terus berinovasi. Biasanya yang tersungkur adalah jenama-jenama kecil yang tidak tahan dengan sepak terajang dunia bisnes. […]

  • , ,

    Patung Emas Rebutan Orang Filem

    Bermula dari 5 hingga 13 Januari 2017, proses pengundian pencalonan Anugerah Akademi atau dikenali sebagai Oskar akan diadakan. Seperti yang kita sedia maklum, Oskar ialah acara yang dianjurkan oleh Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS) untuk mengiktiraf kejayaan pencapaian terbaik dalam industri filem di Amerika Syarikat. Kaedah pemilihan pemenang dilakukan menerusi undian ahli […]

  • , ,

    SM Salim: Patah Tumbuh, Kehilangan Yang Pasti Tiada Ganti

    Semalam industri muzik tanah air dikejutkan dengan berita pemergian seniman yang tidak asing lagi bagi kita iaitu Tan Sri Sheikh Salim Sheikh Muhammad Al Mahros atau lebih dikenali sebagai Tan Sri S.M. Salim. Ada sedikit fakta tentang Allahyarham yang boleh kita ambil tahu. 1) Dilahirkan pada 30 Julai 1928. 2) Anak jati Kampung Baru, Kuala […]

  • , ,

    Tun M: Pelentur Masa

    Ramai tidak tahu, Tun Mahathir mempunyai kuasa melenturkan masa. Tun Mahathir, ketika menerajui kepimpinan kerajaan Malaysia, beliau banyak melakukan perubahan yang menongkah arus perdana. Salah satu perubahan kontroversi yang beliau pernah lakukan adalah mempercepatkan masa. Ya! Mempercepatkan masa. Pada 31 Disember 1981, 11:30 malam. Jutaan rakyat Malaysia menyaksikan jam di menara Bangunan Sultan Abdul Samad […]