Category: Serius

  • Trending Hot Popular

    Ini Jenis Buku Yang Kau Kena Faham, Sharnaaz!

    Ada berbagai jenis buku dik.

    1. Buku latihan. Yang kau kena beli untuk anak kau buat latihan cikgu kasi. Kulitnya dulu warna coklat. Dalamnya ada beberapa jenis. Ada yang petak besar. Ada yang petak kecil. Ada juga yang jalur-jalur.

    2. Buku teks. Yang ini ada di sekolah sampailah ke universiti. Sekolah buku teksnya ada yang percuma. Ada kena bayar. Tak kiralah sekolah rendah atau menengah. Masa di universiti, kau kena beli dik. Yang kau photostate itu namanya kau copy tanpa izin. Dosa dik,

    3. Masa di sekolah kau dah jumpa dah buku ini. Dipanggil majalah. Ada yang kau suka. Ada yang kau tak suka. Ujang, Gila-Gila, Motokar, Motorsikal, macam-macamlah. Ada juga edisi pertanian seperti Mangga. Kahkahkah.

    read more

  • Mulakan Dengan Apa Yang Ada Dalam Tangan Kita, Anak Muda!

    Wah wah wah jarang sungguh orang kita post panjang-panjang tentang buku. Terpaksalah aku berterima kasih pada Fattah Amin kerana menjadi pencetus ummah untuk orang kita bersembang pasal buku. Aku tak boleh nak kritik buku ni, buku tak ada dalam tangan lagi, tak baca lagi, tak adil untuk kita mengadili tanpa baca dan memahami keseluruhan buku.

    Selepas isu acara Negara Buku menjadi Negara Baju, ramai yang perli anak muda kita bahawa mereka ini hanya nak mencantik sahaja. Nampaknya tuduhan itu kurang tepat malah kelaut.

    read more

  • Donald Trump Sebenarnya Penghapus Islamophobia?

    Pernah tak kau menonton filem Lone Survivor. Mark Wahlberg berlakon. Kemudian ada pula jutawan poker playboy berlakon nama dia Dan Bilzerian. Kau jangan search instagram Dan Bilzerian depan mak ayah kau, mengucap panjang nanti.

    Aku bukan nak sembang pasal Dan Bilzerian dan filem ni sangat pun. Cuma nak beritahu yang filem ini adalah dari kisah benar penaklukkan Amerika ke atas Afghanistan dan situasi yang bakal terjadi kepada negara-negara seperti Afghanistan ini.

    Beberapa minggu lepas kita digemparkan dengan berita Presiden baru Amerika Donald Trump menghentikan rakyat dari beberapa negara masuk ke Amerika. Nama-nama negara ini tidak dikeluarkan secara rasmi oleh wakil white house, tapi proses sekatan kemasukkan ke Amerika sudah berkuat-kuasa serta-merta. Dengan kuasa media sosial, media bebas dan berkecuali, kita sudah tahu 7 negara islam yang dihalang rakyat mereka dari masuk ke Amerika.

    read more

  • Siapa Kata Susah Nak Keluarkan Duit Tabung Haji?

    ebagai umat Islam, simpanan di Tabung Haji juga merupakan salah satu platform terbaik untuk kita menyimpan duit, terutama bagi mereka yang ingin mengumpul duit bagi tujuan ibadah Haji dan Umrah.

    Antara kebaikan simpanan di Tabung Haji adalah ianya patuh syariah, zakat perniagaan pendeposit diuruskan, dijamin kerajaan dan memberikan bonus/hibah yang kompetitif. Malah, bonus/hibah tersebut dikecualikan dari cukai pendapatan.

    Dari rekod Tabung Haji, bonus/hibah bagi tahun 2014 adalah sebanyak 6.25% + 2%, diikuti pada tahun 2015 sebanyak 5% + 3% dan yang terkini bagi tahun 2016, 4.25% + 1.5%. Sangat kompetitif.

    read more

  • Imam Mahdi Pernah Muncul Di Mekah?

    Semalam agak heboh dengan berita bahawa seorang telah bertindak nekad untuk cuba membakar kelambu Kaabah di Masjidil Haram. Banyak kawan dan kenalan yang menghubungi kami di sini untuk bertanyakan kebenaran peristiwa tersebut kerana kebetulan kami masih berada di sini.

    Secara jujurnya, kami pun tidak tahu menahu ada terjadinya cubaan nekad tersebut. Suasana tampak seperti kebiasaan, tenang dan tidak ada apa-apa pun kekecohan. Setelah tanya kepada Jemaah lain, barulah tahu serba sedikit.

    Mengikut beritanya, lelaki berkenaan membuat cubaan tersebut pada hari Isnin pukul 11.30 malam. Dia membawa gasolin dan disimbahkan ke kelambu Kaabah. Namun, nekadnya untuk menyalakan api digagalkan oleh Jemaah lain dan Askari yang mengawal Kaabah.

    read more

  • Apa Kau Perlu Buat Apabila PayPal Kau Dirompak?

    PayPal aku kena rompak. Apa aku buat?

    Aku ni memang tidaklah terlalu percayakan teknologi, tambahan pula bila melibatkan benda-benda sensitif seperti – DUIT.

    Sampai hari ini aku tak percaya transaksi interbank transfer. Aku sanggup bersusah keluarkan duit dari bank A, redah hujan panas bagai sampai ke bank B dan masukkan duit guna CDM.

    Akibat ketakutan aku ini, banyak kali aku terlepas deadline bayar kereta dan terbaharu aku miss bayar baucer hotel yang dijual murah.

    Orang yang jual pun marah, lama sangat tunggu aku tak bank in duit.

    read more

  • Kisah Pembelotan Paling Berani Di Dunia

    Sambil aku duduk berehat lepas makan sepinggan nasi, aku capai telefon Samsung aku dan skrol padanya. Aku terjumpa satu headline yang menarik aku untuk baca artikel tu.

    “Juruterbang yang mencuri jet pejuang rahsia Soviet”

    Artikel tu berkisar begini:

    Pada 6 September 1976, ada sebuah pesawat kelihatan terbang di langit Bandar Hakodate, Jepun. Ia merupakan pesawat 2 enjin tetapi bukanlah sesuatu yang selalu di lihat oleh penduduk Hakodate. Jet ini mendarat di landasan konkrit-dan-asfalt Hakodate.

    read more

  • Minyak Naik Buat Saya Naik Minyak

    Semalam saya menjangkakan harga RON95 akan naik 10 – 15 sen, tetapi ianya dinaikkan sebanyak 20 sen. Mengikut perkiraan purata harga RON95 bagi bulan Januari 2017 adalah RM2.27/liter bermakna secara tepat RON95 sepatutnya naik 17 sen daripada harga RM2.10/liter bulan lepas. Jadi walaupun jangkaan saya tersasar, kenaikan 20 sen adalah konsisten dengan pengiraan harga minyak di bawah Automatic Pricing Mechanism.

    Bulan lepas sepatutnya harga RON95 dinaikkan 30 sen, tetapi kerajaan tetapkan kenaikan harga sebanyak 20 sen: https://m.facebook.com/story.php…

    read more

  • Hot

    Melawan “Sexual Predator!”

    Menonton video berkisar sexual predator di Youtube, saya tidak menyangka satu hari akan dengan berhadapan masalah ini. Betapa ia lebih dekat daripada yang kita sangka. Beberapa hari lepas saya menguruskan masalah seorang anak di bawah jagaan saya berumur enam belas tahun yang diumpan pemangsa seksual. Anak ini sudah pun melalui ‘online grooming’ di Whatsapp di mana dia dibiasakan dengan perkataan-perkataan, ayat-ayat lucah dan disediakan untuk ke peringkat seterusnya. Dia diminta untuk berjumpa di luar. Ya, kita boleh menjangka penghujungnya.

    read more

  • Sebelum Nak Melancong, Pastikan Kau Selesaikan Hal Ini Dahulu

    Status tahun 2017 ini rasanya elok kita mulakan dengan bercerita mengenai keadaan ekonomi diri sendiri dan juga negara. Almaklumlah bahawa tahun 2017 sekali lagi akan memberikan cabaran kepada kita semua kerana secara realitinya kita berdepan dengan cabaran ekonomi yang serius. Sebab itu perlu aku katakan bahawa kita semua kena perlu bersedia dalam menghadapi keadaan semasa yang sangat getir.

    Baru-baru ini ramai kawan-kawan yang menerima emel atau makluman tercinta dari ayahanda pinjaman kita iaitu PTPTN. Secara sengaja barangkali kita dimaklumkan bahawa terdapat sejumlah tunggakan yang perlu kita lunaskan atau kita akan disenarai hitamkan. Maka teriok la kawan-kawan kita semua dek kerana tidak dapat lagi pergi melancong kerana telah disenarai hitamkan. Kebanyakan yang dimaklumkan mengenai tunggakan ini adalah mereka yang telah menukar pinjaman mereka daripada konvensional kepada konsep yang lebih Islamik (Ujrah).

    read more

  • 10 Manusia Terkaya Di Dunia 2016

    Semakin hari semakin ramai yang telah mula menceburi bidang perniagaan, tidak kira di dalam industri apa pun demi mengejar impian mengecapi kekayaan yang melimpah ruah. Pelbagai idea, keringat dan pengorbanan dilakukan demi mencapai cita-cita masing-masing.

    Sebagai sumber inspirasi kita, aku kongsikan 10 nama individu yang paling kaya di dunia pada tahun 2016 berdasarkan sumber dari Forbes.

    Jadikan mereka ini contoh dan cabaran kepada diri kita untuk mencapai impian.

    1. Bill Gates (United States)
    Beliau mengekalkan kedudukannya di tempat pertama manusia paling kaya di dunia sejak 2014. Insan yang berumur 61 tahun ini dikenali dalam bidang komputer ini dengan perisian ‘Microsoft’, telah mula memasuki senarai manusia paling kaya Forbes sejak tahun 1987 lagi.

    read more