Category: Serius

  • 10 Atlet Terkaya Di Dunia 2016

    Sudah hampir sebulan tahun 2016 meninggalkan kita, namun pelbagai peristiwa yang berlaku tetap dalam ingatan.

    Tahun 2016 juga merupakan tahun cemerlang untuk beberapa atlet terkemuka dunia dan hari ini ayuh kita lihat senarai 10 atlet terkaya dunia tahun 2016.

    1. Christiano Ronaldo

    Di tempat pertama, pemain bola sepak terbaik dunia yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Untuk tahun 2016, Ronaldo mencatat jumlah kekayaan mencecah USD88 juta (RM391 juta). USD56 juta (RM249 juta) adalah wang gaji dan hadiah kemenangannya sebagai pemain bola sepak manakala USD32 juta (RM142 juta) adalah penajaan daripada jenama-jenama terkenal dunia termasuk Nike, Tag Heuer, Sacoor Brothers dan Monster. Ronaldo kini mempunyai lebih 200 juta pengikut di laman sosial di seluruh dunia.

    read more

  • Fantasi Kereta Api Terbang 2020 Sudah Jadi Realiti

    Di Malaysia, MRT laluan pertama sudah dibuka Disember lalu. Semalam, 16 Januari orang ramai sudah membayar untuk gunakan MRT setelah sebulan dibuka secara percuma.

    Di Los Angeles, sebuah syarikat dinamakan HyperLoop One sedang membina pengangkutan yang lebih dahsyat dan mega. Ini adalah sebuah projek di mana pengguna boleh bergerak dengan kelajuan kapal terbang tanpa perlu mengeluarkan wang yang terlalu banyak.

    Bunyi macam biasa-biasa saja. Menariknya, ia adalah sebuah tiub. Iya. Tiub, atau paip yang besar. Macam dalam filem Sains Fiksyen tu. Penumpang masuk ke dalam pod, dan ia bergerak di dalam tiub tu. Fuh!

    read more

  • Hot

    Saat Kau Diuji Dengan Kemiskinan

    Sebelum 20 minit azan Maghrib berkumandang tadi, kedatangan sepasang suami isteri bertanya isteri; “Kakak, itu besi tak mau lagi ka? Saya mau ambil…”. Kebetulan saya pun ada di luar sambil mengemas persekitaran datang mendekati pasangan yang berusaha menjemput rezeki dengan mengutip besi-besi buruk.

    “Abang mai dari mana?”, saya bertanya. Balas si suami, “saya mai dari Amanjaya bang. Saya tau ini besi mau buang tapi saya mau tanya juga mana tau takut abang kakak tak mau bagi.”. Memang kami dok fikir juga macam mana mau angkat dan kat mana nak buang besi ni?. Tup-tup Allah menghantar mereka mai kutip besi-besi buruk ni.

    read more

  • Kuasa Super Power ‘Asymmetric Federalism’ Almarhum Adenan Satem Memenangi Hati Rakyat Sarawak

    Hari ini saya akan dedahkan tentang satu jargon lama tetapi ramainya yang baru dengar iaitu jargon ‘Asymmetric Federalism’ . Cukuplah satu jargon ini yang akan membuatkan akal saya lenguh untuk buat kajian. Kalian tak payah pening-pening , baca saja apa yang mahu kukhabarkan ini. Pembaca dari lulusan Sains Politik , sila PM kat tepi , kalau saya buat silap.

    Disamping ucapan takziah silih berganti buat almarhum YAB Datuk Patinggi Tan Sri Haji Adenan Satem yang meninggalkan kita semalam.

    read more

  • Kopi Lu, Nasi Lemak Gua, Dan Rezeki Dia

    Tak sangka, pagi itu adalah sarapan yang amat bermakna dalam hidup aku selama ini. Apa yang kita faham tentang konsep rezeki. Mungkin cerita ini bakal MENGUBAH persepsi kita.

    Perkara ini berlaku pada suatu pagi.

    Disebabkan bosan makan di hotel Sungai Petani pada pagi itu, aku keluar mencari kedai makan Melayu. Ubah selera.

    Sayang sekali, cuma kedai francais runcit 24 jam sahaja yang buka. Alhamdulillah, mungkin itu sajalah rezeki aku pagi itu, secawan kopi panas 3 in 1 dan sebungkus roti.

    Keluar saja aku dari kedai itu, baru aku perasan ada warung Melayu nun tercorok di hujung teres kedai. Segera aku menapak ke situ.

    read more

  • Bisnes Bukan Untuk Mereka Yang Penakut

    Apabila ramai yang bertanya saya mengenai peluang bisnes tetapi takut mahu mengeluarkan modal, lalu inilah jawapan saya.

    Semua usahawan berjaya yang saya pernah jumpa, mereka pernah terbakar modal di tangan dan pernah papa kedana. Ada di antara mereka pernah tidur berbantal lengan di Masjid dan mandi setiap hari di tandas awam. Itu baru sedikit.

    Mengapa orang berjaya terus melakar kisah kejayaan tetapi kita masih tetap berada di tahap yang sama sampai sekarang?

    Jawapannya mudah, kerana kita manusia yang penakut dan tidak pernah mahu ambil risiko. Kita tidak meletakkan kepercayaan usaha kepada diri kita sebaliknya meletakkan jumlah modal sebagai cagaran besar kononnya mahu meraih bahagia.

    read more

  • Merawat Luka Planet Hijau-Biru Ini

    Hari ini adalah ulang tahun ke-12 tragedi Tsunami 2004.

    Tsunami yang membadai kesan dari gempa bumi di tengah Lautan Hindi telah meragut 230,000 nyawa dari 14 buah negara termasuk Indonesia dan bumi bertuah yang kita diami ini.

    Sejarah tanggal 26 Disember itu menyaksikan bukan sahaja kawasan pesisir pantai yang terjejas bahkan amukan air laut telah membelah sehingga beberapa kilometer ke daratan menyebabkan ada kapal besar mampu ‘berlabuh’ di perumahan penduduk.

    Antara pengajaran besar daripada peristiwa tersebut, selain telah menzahirkan sifat belas ihsan seluruh masyarakat dunia yang dilaporkan telah menderma sehingga AS$14 bilion (RM49.7 bilion), adalah perlunya kita kembali kepada ‘alam’ untuk melindungi dan merawat sebarang luka planet hijau-biru ini.

    read more

  • Adakah Perang Dunia Ketiga Akan Meletus?

    1. Sebaik sahaja duta Rusia ke Turki, Andrey Karlov ditembak mati, seluruh dunia dikatakan berminat untuk men-Google tentang Archduke Franz Ferdinand yang ditembak mati pada tahun 1914. Ya, lebih 100 tahun dahulu peristiwa pembunuhan Franz Ferdinand menjadi titik permulaan Perang Dunia Pertama. Franz Ferdinand dibunuh oleh nasional Serbia, mengakibatkan Empayar Austria-Hungary mengisytiharkan perang ke atas Serbia yang kemudiannya menyaksikan sekutu Serbia iaitu Rusia masuk campur dan akhirnya perang meletus di antara Kuasa Tengah dan Kuasa Bersekutu.

    read more

  • Popular

    Manusia Paling Lawak Di Dunia vs Manusia Paling Busuk Hati Di Dunia

    Harith Iskander telah memenangi The Funniest Person On The Earth di Finland. Dia telah berlawan dengan 90 orang pelawak dari seluruh dunia. Apabila kemenangannya diumumkan di media sosial, antara kritikan yang berbahasa Melayu adalah:

    1. PM dan Ahmad Maslan lagi lawaklah. Setakat Harith ni anak buah mereka aja.
    2. Lawak sangatkah dia ni? Hek eleh. Pak menteri dan Jamal Tongkol lagi lawaklah weh!
    3. Dia ni buat lawak syok sendiri. Tak layaklah menang, ekonomi negara kukuh balik ke?
    4. Ramai orang yang lagi lawak daripada dia. Kita aja yang tak tahu. Dia menang pun sebab nasib. Kalau orang lain masuk, habislah dia, mesti kalah.

    Ada lagi yang power:

    1. Untunglah dapat hadiah duit banyak. Jadi jutawan sekelip mata dengan berlawak sahaja. Aku berlawak setiap hari, tak ada siapa pun nak bagi duit.
    2. Menang tu tak penting sangat. Yang penting dapat 100,000 USD.
    3. Eloklah duit itu bawa pergi bersedekah. Duit itu tak boleh bawa ke mati. #donedakwah

    Penat aku baca setiap page yang memaparkan berita tentang kemenangan Harith ini. Dari tadi aku perhatikan satu persatu komen-komen di Facebook. Selepas baca, aku tergerak hati untuk mengulas panjang tentang isu ini.

    1. Sebagai rakyat Malaysia, aku cukup bangga dengan Harith Iskander. Bangga yang betul-betul bangga. Teruk mana pun kerajaan kita, tetapi apa saja yang membanggakan Malaysia, aku cukup bangga. Rumah kita dijaga oleh orang yang teruk, tetapi tidak bermakna kita perlu benci rumah kita.

    read more

  • Luahan Hati Peguam Cerai: Adakah Tugas Aku Ini Teruk, Jahat Dan Menyedihkan?

    1. Perceraian. Selaku peguam dengan ratusan rekod pasangan yang telah aku bantu untuk bercerai, aku pernah menerima soalan, “adakah tugas aku ini teruk, jahat dan menyedihkan?”
    2. Pada tahun-tahun awal mengendalikan kes perceraian, tidak dinafikan aku sendiri terganggu fikiran dan terkesan emosi. Iyalah, kerja ‘memutuskan’ jodoh orang ini bukan tugas mudah. Selain prosiding undang-undang yang perlu difahami, kes-kes perceraian melibatkan orang-orang yang masih hidup. Maka sekaligus melibatkan perasaan.
    3. Ada banyak gaya dan keadaan klien bila berdepan peguam untuk memulakan proses perceraian. Ada yang bercerita menangis berderaian air mata, ada yang berapi-api dendam dan benci dan tidak kurang yang berwajah lesu – tanpa perasaan.
    4. Selepas beberapa tahun, apa yang aku dapat fahami adalah, orang bercerai sebagai usaha akhir untuk mencari jalan keluar. Jadi, seboleh mungkin aku akan memudahkan urusan ini.
    5. Kepuasan aku dalam mengendalikan kes perceraian adalah apabila melihat kelegaan dan cahaya harapan di wajah klien (yuran guaman pun kegembiraan juga tapi dalam konteks servislah.) Lega, sebab klien peroleh jalan keluar dan merasa ada harapan untuk memulakan kehidupan baru, kebahagiaan baru.
    6. Jadi menjawab soalan, apakah aku merasa teruk kerana pekerjaan aku memudahkan orang bercerai, maka jawapan aku – tidak. Sebab aku menganggap tugas aku sebagai penyelamat kepada ‘pertalian’ yang menjerut kehidupan. Menyakitkan perasaan.
    7. Perceraian bukanlah semudah mengklik butang unfriend di Facebook. Ia adalah proses pembubaran. Meruntuhkan. Luka yang terjadi dalam proses ini kadangkala bukanlah melibatkan perasaan dua manusia semata-mata. Ahli keluarga kepada pasangan akan turut terlibat sekali. Bahagian yang paling perit tentulah anak-anak.
    8. Ada berapa ramai orang yang masih bertahan dalam hubungan perkahwinan yang berantakan akibat mendahulukan perasaan orang lain berbanding perasaan sendiri? Padahal menelan perasaan perit sendiri-sendiri bukanlah hal yang baik. Lama-lama ia akan menjadi racun kepada diri.
    9. Takut. Malu berhadapan masyarakat kerana bergelar janda atau duda juga punca kepada pasangan bermasalah tidak bersedia untuk menghadapi perceraian dan hal ini kita (masyarakat) adalah golongan yang patut dipersalahkan.
    10. Meminjam semangat falsafah Soviet – Perestroika, “pembinaan semula (rekonstruksi) memerlukan keruntuhan (dekonstruksi) terlebih dahulu.” Maka itulah fungsi perceraian. Proses meruntuhkan demi membina semula kehidupan.
    11. Kesilapan masyarakat adalah memberi tanggapan bahawa perceraian adalah kegagalan abadi. Lebih teruk lagi, kita gagal menyambut orang-orang yang menghadapi perceraian ini dengan rasa empati. Drama di TV masih mempertontonkan babak janda di kedai kopi yang menjadi buruan para suami – musuh sekalian isteri. Gelaran janda atau duda dalam bualan harian pun dijadikan bahan untuk diumpat dan dipersendakan.
    12. Maka perkara-perkara melibatkan sikap masyarakat ini mendorong kepada dua hal; (i) pasangan bertahan tidak mahu bercerai lantas mengalami kemurungan, produktiviti kerja menurun dan mungkin ke tahap meragut nyawa. (ii) Orang yang telah bercerai cepat-cepat mahu berhubungan semula walaupun dalam keadaan tidak bersedia. Nah, hal-hal yang kita pandang ringan inilah akhirnya boleh menjurus ke arah tragedi. Contohnya, anak kecil maut dipukul kekasih.
    13. Sebahagian orang mengeluh apabila statistik perceraian pada tahun in menunjukkan jumlah yang tinggi. Keluhan ini adalah benar. Nampak seperti perkahwinan – salah satu institusi yang sepatutnya menghasilkan manfaat kepada manusia sejagat ini bagaikan permainan. Kerisauan yang munasabah.
    14. Tetapi di sudut lain, masih ada perkara positif yang boleh dilihat. Keberanian dan pengetahuan untuk keluar dari hubungan yang bermasalah. Juga sistem undang-undang yang baik untuk mengendalikan masalah rumah tangga. Bukan mudah orang hendak buat keputusan bercerai. Maka kekuatan menjadi berani ini, janganlah pula dibinasakan dengan anggapan bukan-bukan dan ‘senda-gurau’ yang kejam.
    15. Hubungan perkahwinan yang bermasalah ini ya Tuhan, hanya yang melaluinya saja dapat faham keperitannya bagaimana. Jadi yang bujang-bujang, jika boleh elakkanlah berkata “berkahwin pun kalau tak bahagia apa gunanya.” Come on, tidak ada orang berkahwin untuk saja-saja merasa derita. Tidak ada.
    16. Begitu juga yang sedang berbahagia dalam perkahwinan pun elakkan juga menggesa orang yang telah bercerai cepat-cepat mencari ganti. Saranan ini sama sahaja seperti menggesa perempuan dalam pantang untuk melahirkan anak lagi. Ingat, perceraian juga ada luka dan parut yang tersendiri. Lebih teruk, kecederaan ini wujud, tetapi tidak kelihatan di mata kasar.
    17. Perceraian, biarpun sejenis keruntuhan tetapi bukanlah kegagalan mutlak. Perceraian boleh jadi adalah kelegaan beroleh jalan keluar. Harapan untuk memulakan kehidupan yang lebih baik lagi.
    18. Seperti kehidupan di dunia ini yang sementara, bersyukurlah kerana kecederaan akibat perceraian sifatnya sementara dan bagi yang sedang berbahagia, bersabarlah kerana bahagia juga bersifat sementara. Semua orang sama sahaja dalam konteks sementara ini. Sama. Jadi, tenang-tenang saja dan bersederhana.
    19. Tamadun agung lagikan runtuh, inikan pula rumah tangga. Kegagalan dan kejayaan mutlak tidak ada di dunia yang sementara ini. Tidak ada. Itu adalah hal di alam yang belum waktunya untuk kita semua mendiaminya lagi – akhirat.

    read more

  • Tips Mencapai Azam Untuk Kau Yang Jenis Hangat-Hangat Tahi Ayam

    Ini adalah sebuah artikel untuk mereka yang mahu capai azam tahunan mereka dengan jaya tanpa jadi hangat-hangat tahi ayam di hujung tahun.

    1. Azam adalah sebuah objektif. Mengikut definisi DBP, azam adalah tujuan yang mahu dicapai. Sebelum kita pergi ke jenis-jenis azam, kita perlu pastikan yang kita mesti tahu apa sebenarnya azam ini.

    2. Seperti disebut tadi, azam boleh digelar ‘objektif’ dan ‘tujuan’. Ia juga boleh digelar sebagai ‘titik’, ‘goal’, ‘keinginan’ atau ‘kemahuan’. Kita perlu tahu definisi azam kerana bila kita tahu definisi sesuatu barulah kita tak tersasar daripada jalan menuju objektif tersebut. Azam juga boleh dikategori sebagai sebuah komitmen yang panjang. Sebelum dicapai azam tersebut, ada beberapa perkara kita perlu ambil kira.

    read more

  • Beza Hyundai Dengan Proton Buat Kerja

    Tahniah kepada Proton kerana baru-baru ini berjaya melancarkan kereta EEV pertama mereka iaitu Proton Ertiga.

    Kalau kau rasa nama Ertiga ini macam nama sebuah lagi kereta keluaran pengeluar lain iaitu Suzuki, ini adalah kerana ianya memang model yang sama. Ya, atas sebab itu namanya Ertiga mengikut perjanjian Proton-Suzuki. Yang bezanya Ertiga di negara kita ada lambang Proton (rebadge).

    Dan Proton Ertiga ini mendapat status EEV atau Energy Efficient Vehicle. Ini model Proton yang pertama mendapat status EEV, sejak EEV diperkenalkan pada NAP 2014 dan setelah Perodua, Mercedes, BMW, Volvo dan beberapa pengeluar lain terlebih dahulu mendapat status EEV untuk keluaran masing-masing.

    read more