More stories

  • Trending Hot

    , ,

    Baju Lokal Brand Mahal, Baik Beli Uniqlo Waklu!

    2017, masih ramai mentaliti, “Baju local brand mahal, baik beli H&M, Uniqlo.” Kualiti keutamaan kitorang. Kitorang production everything kat Bandung atas beberapa faktor. Bukan tak nak buat kat sini, kalau buat sini pun karang korang kata kualiti Malaysia tak international (padahal banyak je tempat printing kat Malaysia yang power, plus brand yang korang angkat tu […]

  • , ,

    Sampai Bila Lee Chong Wei?

    Ahad lepas Lee Chong Wei dijulang sekali lagi sebagai wira negara apabila muncul juara Kejohanan Badminton All England buat kali keempat. Kejohanan ini memiliki prestij yang tersendiri dan menjadi kejohanan badminton antarabangsa tertua di dunia. Bercakap tentang tua, Lee Chong Wei juga sudah menginjak ke usia 35 tahun dan kebiasannya usia seperti ini merupakan usia […]

  • Hot

    , ,

    Bayangkan Jika Colonel Sanders Berjaya Bunuh Diri

    Semasa umurnya baru 5 tahun, Ayahnya meninggal dunia. Ketika 16 tahun, beliau berhenti bersekolah dan mula bekerja di serata tempat. Dalam masa setahun saja, beliau sudah hilang 4 pekerjaan atas pelbagai sebab. Umur 18, beliau berkahwin. Selepas itu beliau bekerja sebagai konduktor kereta api sehinggalah umur 22, dan akhirnya gagal. Beliau pergi pula mencuba nasib […]

  • , ,

    Jaga-Jaga Hari Gaji!

    Hari ini penjawat awam akhirnya menarik nafas lega. Yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Selepas 35 hari tanpa gaji, ramai juga yang terpaksa korek duit sana-sini sementara bertahan menunggu akaun diisi. Tarikh gaji sebelum ini adalah 19 Januari. Diawalkan daripada kebiasaan 25 haribulan sebab ada sambutan Tahun Baru Cina, diikuti Thaipusam pula. Maka aku yakin banyak juga […]

  • , ,

    Dari Pembikin Peti Ais Ke Gergasi Automotif Dunia

    Seminggu dua ni kita selalu sangat terbaca mengenai Proton Holdings yang bakal dibeli oleh dua entiti besar. Pertama, ialah Renault dari Perancis. Kedua, dan yang paling mendapat perhatian ialah Geely Automobile Holdings dari China. Geely ni ditubuhkan pada 1986, 3 tahun selepas Dr. Mahathir merealisasikan Proton Holdings. Kalau hangpa nak tahu, awal-awal dahulu, Geely adalah […]

  • Popular

    , ,

    Beza Rakyat Bertamadun Atau Tidak

    Bila ramai orang share screenshot dan kutuk buku Fattah, bila tanya dia beli ke tak, dia jawab belum beli. Orang macam ni, kita tak patut hormat. Itu namanya bukan kritik, tu namanya hentam ikut-ikutan. Lalang. Beli dululah, dan baca, kalau ada lahir rasa tak puas hati, kongsikan pandangan. Itu baru lah namanya kritik. Baru layak. […]

  • Popular

    , ,

    Ini Jenis Buku Yang Kau Kena Faham, Sharnaaz!

    Ada berbagai jenis buku dik.   1. Buku latihan. Yang kau kena beli untuk anak kau buat latihan cikgu kasi. Kulitnya dulu warna coklat. Dalamnya ada beberapa jenis. Ada yang petak besar. Ada yang petak kecil. Ada juga yang jalur-jalur. 2. Buku teks. Yang ini ada di sekolah sampailah ke universiti. Sekolah buku teksnya ada […]

  • , ,

    Mulakan Dengan Apa Yang Ada Dalam Tangan Kita, Anak Muda!

    Wah wah wah jarang sungguh orang kita post panjang-panjang tentang buku. Terpaksalah aku berterima kasih pada Fattah Amin kerana menjadi pencetus ummah untuk orang kita bersembang pasal buku. Aku tak boleh nak kritik buku ni, buku tak ada dalam tangan lagi, tak baca lagi, tak adil untuk kita mengadili tanpa baca dan memahami keseluruhan buku. […]

  • , ,

    Donald Trump Sebenarnya Penghapus Islamophobia?

    Pernah tak kau menonton filem Lone Survivor. Mark Wahlberg berlakon. Kemudian ada pula jutawan poker playboy berlakon nama dia Dan Bilzerian. Kau jangan search instagram Dan Bilzerian depan mak ayah kau, mengucap panjang nanti. Aku bukan nak sembang pasal Dan Bilzerian dan filem ni sangat pun. Cuma nak beritahu yang filem ini adalah dari kisah […]

  • , ,

    Siapa Kata Susah Nak Keluarkan Duit Tabung Haji?

    ebagai umat Islam, simpanan di Tabung Haji juga merupakan salah satu platform terbaik untuk kita menyimpan duit, terutama bagi mereka yang ingin mengumpul duit bagi tujuan ibadah Haji dan Umrah. Antara kebaikan simpanan di Tabung Haji adalah ianya patuh syariah, zakat perniagaan pendeposit diuruskan, dijamin kerajaan dan memberikan bonus/hibah yang kompetitif. Malah, bonus/hibah tersebut dikecualikan […]

  • , ,

    Imam Mahdi Pernah Muncul Di Mekah?

    Semalam agak heboh dengan berita bahawa seorang telah bertindak nekad untuk cuba membakar kelambu Kaabah di Masjidil Haram. Banyak kawan dan kenalan yang menghubungi kami di sini untuk bertanyakan kebenaran peristiwa tersebut kerana kebetulan kami masih berada di sini. Secara jujurnya, kami pun tidak tahu menahu ada terjadinya cubaan nekad tersebut. Suasana tampak seperti kebiasaan, […]