More stories

  • in ,

    Ini Cara Pixar Sematkan Kasih Sayang Dihati Penonton Mereka

    Apabila Hector menyanyikan kepada Coco, lirih melodi ‘Remember Me’ air mata saya menitik. Kita akhirnya mengerti, kematian bukanlah sebuah pengakhiran. Juga Miguel memahami keluarga juga sepenting masa depan dan mimpi. Membuatkan saya terfikir apakah yang menjadikan filem-filem Pixar begitu diingati, membuatkan kita begitu emosional dan anehnya sesuai ditonton setiap lapisan khalayak? Mengapa naskah-naskah Pixar begitu […] More

  • in ,

    MH370: Dalam Mengenangmu

    Pada 8 Mac, semalam genaplah 4 tahun kehilangan misteri pesawat MH370 selepas sistem komunikasinya ditutup sejam selepas berlepas. Pesawat itu yang membawa 239 orang masih belum ditemui sehingga hari ini. Selama 4 tahun kehilangan pesawat ini, sudah bermacam operasi mencari dan menyelamat telahpun dijalankan. Antara operasi mencari dan menyelamat yang telah dijalankan: Hari ini, beberapa berita […] More

  • in ,

    Sebagai Balasan, Akan Ku Jaga Dia Seumur Hidupku

    Usia perkahwinan kami baru masuk 8 Bulan. Asakan demi asakan yang saya terima. Sesuatu di luar kebiasaan. Saya masih menzahir kekuatan kerana mata hati yang hakiki. Penggeledahan maklumat menunjukkan isteri mula mengambil rawatan Psikiatri sejak 17 Tahun lalu (08.06.2000). Pada 30.11.2014, doktor pakar mengesahkan isteri saya mengidap Paranoid Schizophrenia. Ia satu serious mental disorder. Penyakit […] More

  • in ,

    Kahwin Sahaja Dulu!

    Hari tu ada ke kedai gunting rambut. Sambil rambut saya dipotong, sempat sembang-sembang dengan tukang gunting. “Awak dah kawin ke?” Saya tanya dia. Lalu dia jawab, “Belum lagi bang. Gaji saya pun tak seberapa. Nak bagi anak orang makan apa nanti? Nantilah kalau dah stabil baru fikir pasal kawin.” Entah macam mana, tiba-tiba keluar dari […] More

  • in ,

    Lain Padang Lain Belalang, Lain Anak Lain Didiknya

    Kami menghantar anak kami ke kelas berenang seawal usia 6 bulan kerana daripada pembacaan kami, itu adalah waktu terbaik untuk mengajar mereka. Semasa di hari pertama, saya memang tidak mengharapkan apa-apa daripadanya. Saya biarkan dia biasa dengan guru renang, kolam dan rakan-rakan baru di sana. Macam biasa dia teruja seperti kanak-kanak lain. Pada ketika itu, […] More

  • in ,

    Tuhan Hantarkan Dia Untuk Aku

    Ada satu kisah yang mahu saya tulis dan kongsikan hari ini. Pagi tadi kan saya ke hospital, ada appoinment ambil darah. Biasalah prosedurnya kena puasa dari semalam dan lepas ambil darah baru boleh makan. Selesai urusan ambil darah, saya ke kafeteria hospital untuk makan. Kafe penuh, walau hari Sabtu dengan pesakit-pesakit yang makan minum selepas […] More

  • in ,

    Terima Kasih – Ungkapan Yang Semakin Mahal Harganya Di Zaman Ini

    Tentang Berterimakasih. Hujung minggu yang lalu, saya menghadiri kenduri kahwin bekas rakan sekerja Amar di Seri Kembangan. Saya tak kenal empunya diri secara peribadi, cuma kenal namanya dari cerita-cerita Amar. Selesai makan-makan, kami bertemu dengan pasangan pengantin, mengucapkan tahniah dan mengambil gambar. Ini kali pertama saya bertemu dengan sahabat Amar itu. Dia mesra dan ceria. […] More

  • in ,

    Mencari Calon Isteri? Ini 10 Rahsianya

    10 Tip Kenali Wanita Baik Untuk Dibuat Calon Isteri. 1. Menjaga Tutur Bahasa. Seorang wanita yang baik akan sentiasa menjaga tutur bahasanya. Jika sebelum berkahwin lagi dia sudah boleh ber ‘sial’, ‘babi’ kan engkau, sebaiknya kau tak perlu fikir untuk pergi ke tahap yang seterusnya. Ataupun yg jenis cakap “Alah, ada virgin tak ada virgin […] More

  • in ,

    Banyak Betul Pengajaran Dalam Filem Ini

    Berkali-kali menonton filem ini pun, tak pernah bosan, tak-pernah-tak-nangis. Dalam saat kerapuhan dan kegelisahan hidup, filem ini menyembuhkan. Terimakasih Good Will Hunting. Thank you Dr. Sean Maguire (Robin William). My real therapist. I miss you. Entah kenapa entah rajin. Kali ni aku tulis ingatan-ingatan bermakna yang aku jumpa dalam filem ini. Enjoyyyy. 🙂 1) Kita […] More

Load More
Congratulations. You've reached the end of the internet.