More stories

  • , ,

    Orang Gastrik Masih Boleh Puasa-Lah!

    Kawan aku ada gastrik yang teruk. Malah sebelum puasa ini sahaja dia kerap ulang alik ke hospital untuk mengambil suntikan Bascopan dan sebagainya. Namun, jika kau nak tahu, masa puasa, dia ok. sepanjang dia hidup, kata dia, dia tak kena serangan gastrik yang teruk. Relaks-relaks masih boleh berpuasa dengan baik. Apa yang dia buat ialah: […]

  • , ,

    “Nabi Dulu Lagi Teruk Kena, Tak Ada Pun Kena Depression”

    Baru-baru ini saya terbaca confession tentang depression dan bagaimana penulis mengaitkan depression itu ada kaitan dengan sikap introvert. Saya tidak mahu mengulas lanjut mengenai apa itu introvert, tetapi saya sedikit kesal dengan nada penulis yang prejudis terhadap mental illness dengan beberapa tohmahan yang tidak benar. Apa itu depression? Depression secara ringkasnya ialah apabila seseorang itu […]

  • , ,

    Kenapa Kita Kekurangan Pakar Wanita?

    Puan Leha bermasalah batu karang. Dia baru saja pulang dari klinik pakar, seperti yang dirujukkan oleh doktor keluarganya. Dengarnya batu karang itu menyumbat ureter (saluran yang mengalirkan air kencing dari buah pinggang ke pundi kencing) menyebabkan ureter serta buah pinggangnya bengkak. Mujur fungsi buah pinggangnya masih bertahan. Jika dibiarkan lama lagi, mungkin rosak terus buah […]

  • , ,

    Ini Yang Kau Dapat Apabila Melakukan Seks Bebas

    Masalah sosial di kalangan remaja masa kini semakin tenat. Mereka mahu bebas melakukan apa sahaja tanpa menghiraukan risiko yang bakal di hadapi oleh mereka termasuk mengamalkan seks bebas dengan multiple partner. Nikmat beberapa minit ternyata mampu memberi kesan jangka panjang jika pasangan yang ditiduri oleh mereka mempunyai penyakit kelamin. Baca sahajalah perbualan saya dengan rakan […]

  • , ,

    Bini Tak Percaya Aku Dulu Chubby

    Puan isteri tercinta tiba-tiba Whatsapp gambar. Dia kata, “Maiigadddd terjumpa gambar ni, Anda buncit atau apa waktu ini? Hahahahah.” Siap gelakkan aku. Cisss! Bila aku tengok balik aku pun rasa segan-segan je nak tengok gambar tu. Tahun 2015 dengan berat 100kg! Mak aih, kau makan apa Yadi? Hahaha.. Sejak itu aku insaf. Dan bermulalah aku […]

  • ,

    Kau Fikir Senang Nak Cabut Gigi?

      [1] Seorang budak kecil berumur 8 tahun masuk ke bilik surgeri ditemani bapanya. Anak ini mengadu sakit gigi dan susah untuk makan. Dari sekilas pandang, sklera pada matanya yang sepatutnya berwarna putih, dan seluruh anggota tubuhnya kekuningan. Apabila ditanya lebih lanjut, anak ini menghidapi penyakit hati dan limpa yang besar (hepatomegaly, splenomegaly) menyebabkan jumlah […]

  • , ,

    Pilih Kasut Sedap Untuk Kau Jogging

    Memandangkan aku dah alami kejutan budaya dengan hobi berlari ni, aku sibuk ambil tahu itu ini. Itu ini yang aku sibukkan selama ni aku sibuk nak tahu berapa jauh dan berapa laju tiap masa setiap Runner ni dah buat. Tapi bila sebut Runner ni, kadang kala rasa macam Runner hat hantar barang tu pula. Haha […]

  • , ,

    Kopi Lu, Nasi Lemak Gua, Dan Rezeki Dia

    Tak sangka, pagi itu adalah sarapan yang amat bermakna dalam hidup aku selama ini. Apa yang kita faham tentang konsep rezeki. Mungkin cerita ini bakal MENGUBAH persepsi kita. Perkara ini berlaku pada suatu pagi. Disebabkan bosan makan di hotel Sungai Petani pada pagi itu, aku keluar mencari kedai makan Melayu. Ubah selera. Sayang sekali, cuma […]

  • , ,

    Asal Percuma, Kau Membazir

    Kecoh minggu ini tentang pembaziran insulin yang dikongsikan oleh seorang farmasi sehingga mendapat perhatian Pengarah Kesihatan Malaysia sendiri. Kemudian entah dari mana, ada seorang doktor yang tampil menyalahkan doktor yang lain. Katanya, kesalahan ini berpunca daripada para doktor yang tidak memberikan penjelasan dan menggunakan kaedah lama yang menjadi punca pesakit membazirkan insulin mereka. Okay, bab […]

  • , ,

    Ubat Yang Kau Wajib Bawa Semasa Travel

    Ramai rakan-rakan bertanya kepada saya, jika hendak pergi bertugas luar kawasan (outstation) sehari dua, apakah ubat-ubatan yang boleh dibawa sebagai persediaan jika alami sakit-sakit ringan? Hmmmm… baiklah, sini saya kongsikan antara ubat-ubatan yang saya bawa ketika saya pergi outstation atau bengkel atau seminar atau kerja lapangan. Pemilihan ubat yang saya bawa bersama-sama ketika outstation adalah […]