Category: Kerohanian

  • Wahai Bani Terpilih, Apa Yang Telah Kamu Lakukan?

    Jumaat baru ni aku ada jumpa seorang pelajar dentistry dari Alexandaria Mesir, dia tengah cuti sebulan jadi dia datang ke Perancis nak jalan-jalan. Soalan pertama aku tanya dia, “macam mana Mesir lepas revolusi?” Dia jawab ringkas je, “tak ada apa-apa”.

    Sepanjang hari aku lepak dengan dia, banyak dia share pasal Mesir terutama sekali pasal bangsa Arab dekat Mesir. Daripada cerita dia tu aku sendiri tak dapat bayangkan betapa nerakanya kehidupan masyarakat dekat sana. Sepanjang dia bercerita tu memang nampak dia tertekan hidup dengan bangsa Arab dekat Mesir.

    read more

  • Tentang Tanggungjawab

    Sisi buruk dalam kehidupan seharian, jarang sekali kita ceritakan di dalam facebook. Jika bermanfaat untuk diceritakan pada anak-anak kita, kongsikanlah pada mereka di pagi Jumaat yang mulia ini.

    “Where are we going, ayah? I want to have lunch now, i am hungry.” Luah Hafiy selesai solat Jumaat. ‘Scottish accent’ nya masih pekat macam biasa.

    “Jom kita pergi makan. Lepas itu Hafiy ikut ayah pergi ke bengkel.” Jawab aku.

    “Why don’t you let me stay with adik at Mak Lang’s house? Then I can have lunch and play with Adam while you’re away.” Hafiy kecewa selepas melihat kedai makan yang dijanjikan sebentar tadi tutup.

    read more

  • Israel Terbakar. Ujian Atau Bala?

    Kau rasa kenapa Nabi halang sahabat-sahabat dari rosakkan tumbuhan, masuk rumah ibadat dan serang kanak-kanak, wanita dan orang tua masa berperang?

    Lepas tamat perang Badar, Nabi saw tanya pada Sayyidina Umar dan Abu Bakr. Apa yang perlu mereka buat kat tawanan ni?

    Umar suruh penggal je kepala depa. Standard-lah, Umar kan memang garang? Tapi Abu Bakr, dia bagi cadangan lain. Dia suruh maafkan dan minta mereka bayar fidyah.

    Kemudian turunlah ayat Al Quran, Surah Al Anfal (67-68) mengatakan yang tak boleh seseorang Nabi mempunyai tawanan sebelum dia melumpuhkan musuhnya. Maknanya cadangan Umar diterimalah berbanding cadangan Abu Bakr. Bahkan cadangan Abu Bakr tu Allah sebutkan pula seolah-olah mengharapkan harta duniawi (fidyah).

    read more

  • Khutbah Jumaat Yang Tak Ikut Skrip

    Mengikut Kamus Dewan Edisi ke-4, perkataan Muslimah memberi maksud wanita / perempuan yang beragama Islam. Maksud muslimah ini umum kepada semua wanita yang beragama Islam. Ya ada pengulangan keras di situ.

    Jika mahu tegur kawan kau yang belum bertudung, kau tidak perlu buka mulut dengan kata begini,

    “Ah! Dia bukannya muslimah pun, dia perempuan. Entah spesis apa.”
    Ya Tuhan. Sebab itulah Tuhan kata kita semua ini hamba. Untuk kita rasa rendah diri, rasa yang kita ini tak ada apa-apa. Bertudung atau tidak itu punya banyak kemungkinan.

    read more