More stories

  • in ,

    Anda OKU? Ini Tempat Untuk Anda Bekerja

    Ke mana hala tuju murid berkeperluan khas dengan kad OKU selepas sekolah? Pandangan saya, tiada siapa boleh menjamin masa depan mereka melainkan Allah melalui usaha kita semua. Yang tiada kad OKU juga bermasalah mendapatkan pekerjaan, apatah lagi mereka. 6 syarikat yang menerima pekerja OKU sebagai staf mereka. Dengan kad OKU, mereka boleh dan dialukan bekerja […] More

  • in ,

    Kau Anggap Autisme Ada Satu Jenis Je?

    “Orang lain ada je anak autisme, tapi takde lah teruk macam anak dia yang autisme tu.” Ya! Itulah dia salah satu masalah yang sedang dihadapi oleh masyarakat umum di mana kebanyakan mereka memahami bahawa autisme tu ada satu jenis je dan orang autisme hanya akan bawa satu jenis perwatakan, perangai dan sikap. Hakikatnya, autisme ni […] More

  • in ,

    Sebagai Balasan, Akan Ku Jaga Dia Seumur Hidupku

    Usia perkahwinan kami baru masuk 8 Bulan. Asakan demi asakan yang saya terima. Sesuatu di luar kebiasaan. Saya masih menzahir kekuatan kerana mata hati yang hakiki. Penggeledahan maklumat menunjukkan isteri mula mengambil rawatan Psikiatri sejak 17 Tahun lalu (08.06.2000). Pada 30.11.2014, doktor pakar mengesahkan isteri saya mengidap Paranoid Schizophrenia. Ia satu serious mental disorder. Penyakit […] More

  • in ,

    Mari Dengar Cerita Tok Adi Mengenai Lurah Bilut

    Waktu kami singgah Felda Lurah Bilut minggu lalu, sedang sedap-sedap dibawa oleh kawan-kawan melawat ladang sawit, elok salah seorangnya cakap yang atuk beliau merupakan antara peneroka paling awal yang membuka Felda tersebut masih ada. Terus terpacul di mulut aku, “nak jumpa!” Apa lagi, esoknya dalam jam 9.00 pagi, kami dah terpacul depan rumah beliau. Tok […] More

  • in ,

    Kenapa Tan Sri Shahrir Naik Kelas Ekonomi?

    Pertanyaan Datuk Redzuawan Ismail atau chef Wan sama ada FELDA ada duit atau tidak apabila terserempak Pengerusi FELDA Tan Sri Shahrir Abd Samad menaiki pesawat MAS kelas ekonomi, menarik perhatian netizen instagram chef tersohor itu. Pertanyaan itu seolah-olah memberi gambaran FELDA tidak berduit sehingga Pengerusinya naik pesawat kelas ekonomi. Antaranya Soni Vajani menulis, “Status yang […] More

  • in ,

    Selamat Tinggal Bapa KFC Malaysia

    Semalam kita dikejutkan dengan pemergian ahli perniagaan terkenal, Tan Sri Muhammad Ali Hashim. Allahyarham meninggal dunia kerana kanser menurut laporan akhbar media perdana di Hospital KPJ Damansara. KPJ (Kumpulan Perubatan Johor) merupakan salah satu jenama yang beliau bangunkan ketika hidupnya. Allahyarham sangatlah terkenal di Malaysia sebagai satu figura yang gah. Namanya masyhur di bibir rakyat, […] More

  • in ,

    Apa Kau Perlu Tahu Tentang Kemoterapi

    Di akhir sesi perkongsian aku di sebuah sekolah petang tadi seorang pelajar bertanya kepada aku: “Kenapa cikgu tak pergi kimoterapi dulu? Kenapa kena terus bedah dan buang peti suara?” Permulaannya aku agak kaget, aku tak sangka akan ditanya dengan soalan sebegitu. Ini kerana aku merasakan pelajar PT3 yang masih agak muda, mana dia tahu berkenaan […] More

  • in ,

    Mari Mengenal Anai-anai

    Terowong Anai-anai. Ramai yang salah anggap bila nampak laluan anai-anai yang macam ni. Sebenarnya, setiap laluan ini hanyalah laluan atau terowong. Tak semestinya bila adanya laluan begini, kayu disebaliknya akan hancur dimakan juga. Mudah cerita, laluan ini aku gelar ‘Highway’. Ini pasal, anai-anai tak macam semut yang boleh bebas jalan tanpa terowong. Anai-anai kulitnya lembut, […] More

  • in ,

    Kau Tahu Asal-Usul Nama Hari Dalam Seminggu?

    Tengok semua macam berminat nak tahu nama-nama hari dalam seminggu. Sini aku ceritakan asal-usul bagaimana nama-nama hari terhasil. Nama Hari Dalam Bahasa Inggeris Sunday: “Sun’s Day” hari Mataharilah. Monday: “Moon’s Day”, hari Bulan. Tuesday: diambil daripada dewa Norse bernama Týr yang kudung sebelah tangan. Turut dipanggil “Day of Mars”. Wednesday: diambil daripada dewa Norse juga iaitu […] More

  • in ,

    Mati Tak Tunggu Kau Bersedia

    Aku jarang menulis panjang, kecuali aku rasa ia berbaloi. Cerita sebenar telah diolah sedikit untuk tidak mendedahkan privasi dan detail orang yang terlibat. Kejadian malam ni memang buat aku terkesan. Sepanjang hayat aku, ini la kali pertama aku diberi peluang tengok benda macam ni depan mata, live! Mati ni tuan-tuan, kalau dah tertulis di mana […] More

Load More
Congratulations. You've reached the end of the internet.