Category: Kehidupan

  • Berdoalah

    “Semua doa kita diterima Allah. Cuma time bila Dia nak makbulkan tu je kita tak tau.”

    Aku terima WhatsApp dari bini aku semalam mengatakan Anggun kena Rashes. Dah di bawa ke klinik dan doktor suruh rujuk kepada Pakar sebab doktor tu sendiri tak sure sama ada rashes tu Viral Rashes atau Rashes Measles. Dan kalau Measles, bini aku kena report pula ke KKM, sebab Rashes Measles ni tiba-tiba muncul kembali setelah sekian lama pupus.

    Allahu, boleh pula benda ni jadi bilamana aku jauh dari dia. Dah lah kat sini dua hari dah aku nak buat video call tak dapat-dapat. Dekat sini jugalah baru aku tau rindu anak tu macam mana. Bukan macam kau, anak banyak terkorban di tilam bujang.

    read more

  • Terima Kasih – Ungkapan Yang Semakin Mahal Harganya Di Zaman Ini

    Tentang Berterimakasih.

    Hujung minggu yang lalu, saya menghadiri kenduri kahwin bekas rakan sekerja Amar di Seri Kembangan. Saya tak kenal empunya diri secara peribadi, cuma kenal namanya dari cerita-cerita Amar. Selesai makan-makan, kami bertemu dengan pasangan pengantin, mengucapkan tahniah dan mengambil gambar. Ini kali pertama saya bertemu dengan sahabat Amar itu. Dia mesra dan ceria. Sudah tentu kerana itu majlis perkahwinannya.

    Namun ada satu perkara yang menarik buat saya rasa tersentuh dengan sahabat Amar itu ialah caranya berterimakasih. Mulutnya tak henti-henti ucap terimakasih sebab kami hadir ke majlis perkahwinannya. Berkali-kali sehingga ada kalanya kata-kata terimakasih itu jadi overlap dengan ucapan saya kepada dia dan pasangannya. Terimakasih ye sebab sudi datang, kata dia. Terimakasih ye sebab sudi undang, kata saya. Diulang kata-kata itu sehingga kami berdua hilang dari pandangan.

    read more

  • Hot Popular

    Jenis-jenis “Menunjuk” Yang Kau Perlu Tahu

    “Bang, macam mana nak tahu orang tu menunjuk riya’ ujub di fesbuk? Sebab kalau kita cakap macam tu ke dia, dia balas balik bukan nak menunjuk, tapi nak bagi inspirasi”

    Ok dia macam ni, riya’ menunjuk ni ada 2 jenis:

    1. Menunjuk dholalah
    2. Menunjuk hasanah

    Menunjuk dholalah adalah sejenis riya’ yang dia tunjuk apa segala dia ada, beli, pakai, makan, dan sebagainya tapi dalam masa yang sama dia tak nak orang lain pun ada macam dia. Dia tunjuk supaya orang lain jaki, dan dia akan jadi dengki kalau orang yang dia tunjuk tu ada macam dia, atau dapat lebih lagi.

    read more

  • Saat Kau Diuji Dengan Kemiskinan

    Sebelum 20 minit azan Maghrib berkumandang tadi, kedatangan sepasang suami isteri bertanya isteri; “Kakak, itu besi tak mau lagi ka? Saya mau ambil…”. Kebetulan saya pun ada di luar sambil mengemas persekitaran datang mendekati pasangan yang berusaha menjemput rezeki dengan mengutip besi-besi buruk.

    “Abang mai dari mana?”, saya bertanya. Balas si suami, “saya mai dari Amanjaya bang. Saya tau ini besi mau buang tapi saya mau tanya juga mana tau takut abang kakak tak mau bagi.”. Memang kami dok fikir juga macam mana mau angkat dan kat mana nak buang besi ni?. Tup-tup Allah menghantar mereka mai kutip besi-besi buruk ni.

    read more

  • Kau Tahu Perasaan Jadi Buta Walau Masih Boleh Melihat?

    Pada tahun 2011, saya pergi ke Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) buat pertama kali dalam sejarah kehidupan. Itu pun selepas disyorkan oleh seorang kawan yang cacat sebelah mata semenjak kecil. Dia kata, orang yang ada kad OKU boleh buat pasport percuma. Jadi, saya pun memohon kepada JKM untuk buat kad OKU.

    Sebelum saya cerita apa yang berlaku di sana, elok kita kenal dahulu siapa yang layak dikatakan sebagai OKU penglihatan. Menurut JKM yang mengambil definisi daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kurang upaya penglihatan ialah:

    read more

  • Azam Baru Milah

    Pagi tadi saya dengar Sinar FM. Yang mana elok ada seorang pemanggil bertanya tentang azam 2017 kepada Yang Berbahagia Datuk Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah (DHMFK).

    Jawapan DHMFK mengejutkan saya.

    Beliau bercerita ada beberapa kajian mengatakan 95% mereka yang membuat azam akan melupakan azamnya pada hari ke-21. Dengan kata lain, mereka ini sekadar ada azam sahajalah. Atau, hanya tinggal 5% sahaja yang akan teruskan ke hari 22 hingga 365. Kahkahkah. Yang 5% itu entah-entah hari ke 40 pun dah kiok.

    Kawan-kawan yang baik,

    read more

  • Lasagna Makanan Kesukaan Nabi?

    Dari pagi sampai ke petang, ada je orang share pasal LASAGNA MAKANAN KESUKAAN NABI ni lalu kat timeline ana.

    Allahu allah, terpempan ana. Dah kenapa orang kita kena meniaga sampai tahap ini sekali?

    Ana cari FB tuan punya post. Ana buka timeline dia, baca status-status yang lain, baca komen-komen kat wall dia.

    Begini entum-orang,

    Tuan punya post ada tulis di hujung status LASAGNA MAKANAN KESUKAAN NABI tu yang Nabi saw sukakan sejenis makanan namanya thareed – makanan yang diperbuat daripada roti.

    read more

  • Siapa Kata Tak Boleh Jadi Jutawan Dengan Menjual Sandwich?

    Pada 1997, krisis Ekonomi melanda seluruh Asia Tenggara termasuklah Malaysia sendiri. Jika masih ingat, perkataan “gawat” menjadi sangat popular. Sana sini orang sebut. Beribu rakyat hilang pekerjaan.

    Di Thailand, rata-rata pakar Ekonomi menggelarkan situasi ini sebagai “Tom Yam Kung Crisis”. Jutaan Baht jatuh hanya dalam satu malam. Menggegarkan seluruh syarikat dari Chiang Mai di Utara hinggalah ke ibu kota Bangkok dan menjangkaui Pattani di Selatan.

    Usahawan-usahawan dan pemain-pemain saham yang dahulunya kaya-raya kini jatuh muflis. Perusahaan yang mereka bangunkan dengan titik peluh selama ini sudah jatuh ke bumi. Bank-bank menyita asset syarikat. Malahan kerajaan Thailand sendiri tak mampu untuk menyelamatkan keadaan. Sehinggakan ada yang hilang pedoman, jadi kurang waras kerana tekanan dan paling teruk, ramai yang tekad untuk bunuh diri sebagai jalan terakhir keluar daripada masalah ini.

    read more

  • Wahai Bani Terpilih, Apa Yang Telah Kamu Lakukan?

    Jumaat baru ni aku ada jumpa seorang pelajar dentistry dari Alexandaria Mesir, dia tengah cuti sebulan jadi dia datang ke Perancis nak jalan-jalan. Soalan pertama aku tanya dia, “macam mana Mesir lepas revolusi?” Dia jawab ringkas je, “tak ada apa-apa”.

    Sepanjang hari aku lepak dengan dia, banyak dia share pasal Mesir terutama sekali pasal bangsa Arab dekat Mesir. Daripada cerita dia tu aku sendiri tak dapat bayangkan betapa nerakanya kehidupan masyarakat dekat sana. Sepanjang dia bercerita tu memang nampak dia tertekan hidup dengan bangsa Arab dekat Mesir.

    read more

  • Merawat Luka Planet Hijau-Biru Ini

    Hari ini adalah ulang tahun ke-12 tragedi Tsunami 2004.

    Tsunami yang membadai kesan dari gempa bumi di tengah Lautan Hindi telah meragut 230,000 nyawa dari 14 buah negara termasuk Indonesia dan bumi bertuah yang kita diami ini.

    Sejarah tanggal 26 Disember itu menyaksikan bukan sahaja kawasan pesisir pantai yang terjejas bahkan amukan air laut telah membelah sehingga beberapa kilometer ke daratan menyebabkan ada kapal besar mampu ‘berlabuh’ di perumahan penduduk.

    Antara pengajaran besar daripada peristiwa tersebut, selain telah menzahirkan sifat belas ihsan seluruh masyarakat dunia yang dilaporkan telah menderma sehingga AS$14 bilion (RM49.7 bilion), adalah perlunya kita kembali kepada ‘alam’ untuk melindungi dan merawat sebarang luka planet hijau-biru ini.

    read more

  • Perkara Penting Kau Kena Tahu Sebelum Kahwin Dengan Orang Jawa

    TIPS NAK KAHWIN DENGAN ORANG JAWA

    1. Jia terfikir nak tulis tentang ini semua kerana suami Jia menerima kejutan budaya Jawa selepas dia berkahwin dengan Jia. Haha. Itulah, lain kali selidik betul-betul. Ingat, kahwin itu bukan bermaksud berkahwin dengan individu. Kita kahwin ini, kahwin dengan segala jenis mak nenek budaya, bahasa, pekan dan sebagainya. Walaupun Jia tak pandai cakap Jawa, tapi Jia bangga jadi wong jowo.

    2. TETAMU – Jom Jia cerita, orang Jawa sangat mesra dengan tetamu. Kalau tetamu datang bertandang ke rumah orang Jawa, tidak sah kalau tak dihidangkan makanan dan minuman. Jika sempat, memang mereka akan masak makanan berat. Orang Jawa sangat menjaga tetamu mereka.

    read more