, ,

Cabaran Hidup Bersama Selepas Berkahwin

Berubah selepas setahun?

Sepanjang menguruskan kes, permerhatian kami mendapati :

1) Warna sebenar pasangan dalam rumahtangga akan terdedah seawal seminggu dan selewat-lewatnya 3 bulan selepas berkahwin.

Sanguine yang mempunyai kelemahan yang jelas mengikut pemerhatian kami berpotensi untuk mendedahkan ‘the true color’ lebih awal jika dibandingkan dengan melancholy yang selalu menyembunyikan fikirannya.

2) Kecenderungan untuk mengawal perubahan sikap pasangan adalah berdasarkan personaliti mana yang lebih berkuasa.

Contohnya si isteri yang choleric (bersifat tegas) akan mengawal suami yang phlegmatic (bersifat mengikut sahaja).

3) 90 peratus pasangan yang baru berkahwin menghadapi masalah untuk menyesuaikan kehidupan diri sendiri dengan pasangan masing-masing.

Phlegmatic mungkin agak mudah menerima corak kehidupan pasangannya namun personaliti yang lain agak sukar untuk menyesuaikan diri dengan phlegmatic.

4) Ini pula dapatan yang sangat mengejutkan!

Kebanyakan personaliti yang tidak mampu menyesuaikan diri dengan corak kehidupan pasangan berkecenderungan untuk mendedahkan perasaan tidak puas hati mereka di medium sosial peribadi. Facebook yang paling banyak.

Ini biasanya berlaku selepas setahun perkahwinan.

Masalah rumah tangga ini boleh dikesan melalui beberapa corak penulisan :

A. Mendedahkan perasaan tidak puas hati kepada pasangan atau isu yang ada kaitan dengan masalah tersebut.

B. Penulisan tentang keluarga agak berlainan dengan corak penulisan di awal perkahwinan dan selalunya terselit dengan emosi negatif.

C. Kecenderungan beberapa personaliti untuk mencari semula orang-orang penting (yang ada sentimental value) dalam kehidupan sebelum perkahwinan.

Di sini dapat dijelaskan kenapa si isteri atau suami yang kembali mencari pasangan cinta lama dengan niat awal untuk berkongsi masalah tetapi akhirnya timbul masalah lain pula.

Masalah ini boleh berlaku kepada mana-mana personaliti.

Inilah sebahagian dapatan yang diperolehi oleh kami. Ia bukan bersifat mutlak dan masih banyak kekurangan yang perlu dibahaskan.

Namun kita perlu berubah sekarang. Belajar memahami diri anda dan pasangan anda. Jangan tunggu selepas setahun dan anda akan dipaksa untuk berubah ke arah yang tidak disukai!!

Semoga kita mendapat sedikit pencerahan.

 

Iimran Za

What do you think?

1 point
Upvote Downvote

Total votes: 1

Upvotes: 1

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Leave a Reply

CPR Hanya Guna Mulut?

Penyakit Eksklusif Melayu-Islam