in ,

Beli Rumah Atas Tangan Susah Juga Rupanya

Firma aku sedang menguruskan beberapa kes subsale (subsequent sale) rumah yang aku supervise sendiri sebab kengkawan beli. Yang menariknya ada pelbagai jenis dokumen dan tempohmasa yang terlibat.

Perbezaan beli rumah direct daripada developer dengan subsale ni memang banyak. Ia memerlukan skillset bebeza untuk peguam yang mengendalinya.

Ada yang kata peguam ni cop je dah settle kerjanya. Senang je nak test betul ke tak. Cubalah buat sendiri. Memang peguam dibayar untuk memudahcara. Itu sebab fi peguam conveyancing dah ditentukan oleh Akta Profesion Undang-Undang.

Antara yang sedang dikendali ni termasuk –

a) Pembelian rumah lelong secara tunai. Ini memang cara terbaik untuk beli rumah lelong. Antara sebabnya adalah tempohmasa yang diberikan oleh Proclamation of Sale. Kebiasaannya 3 bulan atau lebih tepat 90 hari.

Pelelong biasanya adalah bank. Bank yang melelong biasanya nak recover duitnya secepat mungkin. Jarang ada kompromi untuk memberi masa tambahan yang perlu dipohon.

Kalau terlambat hantar surat minta masa tambahan memang banyak juga faedah perlu dibayar. Silap haribulan bank tu batalkan sale. Deposit lebur ya kalau jadi macam tu.

Satu cara yang boleh menolong adalah ambik loan baki 90% untuk bayar pelelong daripada bank yang melelong. Namun, ia bukan jaminan kerana department berbeza yang handle loan application. Cara terbaik, bayar cash dan gadaikan lepas selesai transaksi.

Lagi satu, dalam rumah lelong ni ada ‘penunggu’ yang mungkin pemilik asal atau penyewa. Kami ni one-stop-center. Kalau perlu kami akan tolong anakguam keluarkan penghuni rumah tu. Make sure you lawat rumah lelong nak beli sebelum bid.

b) Rumah di atas tanah rezab Melayu. Pada awalnya memang aku ingat kes straightforward. Ya lah, kawan yang beli tu dah berumur dan beli sebagai investment. Kira dia dah pernah beli property sebelum ni. Aku tak tanya detail sebab mintak dia emel booking form real estate agent bila dah bayar 3%.

Bila kami dapat email yang mengandungi sales form dan IC pembeli kami dapati rumah berada di atas tanah rezab Melayu. Pembeli ialah seorang mamak.

Apabila kami melakukan semakan dengan pejabat tanah yang akan menyaksikan proses tandatangan dokumen pindahmilik mereka memerlukan surat beranak yang menunjukkan bapa pembeli seorang berketurunan ‘Melayu’.

Pembeli yang membeli secara bersama dengan isteri, seorang Melayu, menukar transaksinya membeli dengan nama isterinya sahaja. Dia juga membuat beberapa adjustment yang memerlukan kami melakukan beberapa transaksi lain termasuk hibah.

c) Pembelian rumah apartment oleh pasangan muda yang juga pembeli rumah pertama. Tiada apa-apa perkara yang terlalu rumit. Kami akan membantu untuk mereka mendapat semua benefit sebagai pembeli rumah pertama.

Oleh kerana ada 8 skim yang membantu pembeli rumah pertama, sekiranya layak, mereka boleh dapat 100% pinjaman perumahan. Jika ada apa-apa pengumuman dalam Bajet 2017 minggu depan ia pun akan membantu.

Memang seronok jadi peguam hartanah ni terutama jika dapat membantu rakan-rakan mendapat rumah idaman.

 

Khairul Anuar

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Leave a Reply

Inilah Cara Pemilihan Yang di-Pertuan Agong Dibuat

Dari Umur 10 Tahun Aku Sudah Berdamping Dengan Artis