in ,

Balik Raya Di Kampung?

Sebelum meninggalkan rumah untuk pulang ke kampung, pastikan buat checklist untuk jaga keselamatan rumah

Esok lusa, ramai yang akan mula tinggalkan rumah untuk balik kampung oooo balik kampung hati riang. Pada masa yang sama, kena beringat akan rumah yang kita nak tinggal tu, selamat atau tak untuk kita tinggalkan.

Berikut serba sedikit checklist yang hang, aku dan semua kena check sebelum balik kampung atau pergi mana-mana untuk jangka waktu yang lama.

Benda ni benda biasa dan kebanyakkan orang dah sedia maklong dengan perkara ni tapi apa salahnya kalau kita mengingati satu sama lain kan. Cewah.

1. Rumah kena kemas sikit supaya bila balik semula nanti tak stress tengok rumah macam tongkang pecah.

2. Cabut semua plug barang elektrik yang tak digunakan. Peti ais tu biar la. Kalau tutup juga, busuk la ayam yang ada dalam freezer tu. Terutama TV, Astro, Radio, Ubat Nyamuk dan Unifi.

3. Buang sampah dalam rumah terutama perut ikan, tulang ayam, mata sotong dan otak udang sebab takut lama-lama tinggal lantai dapur nanti beralaskan ulat sampah.

4. Beritahu jiran yang tak balik kampung supaya tengok-tengokkan rumah kita semasa ketiadaan kita. Kalau hang tak baik dengan jiran, nasib hang lah.

5. Beritahu pihak polis (atau group Whatsapp supaya ada yang maklumkan) yang kita ni nak balik kampung. Nanti polis akan mai ronda sekitar rumah kita. Yang ini agak penting.

6. Pastikan tingkap, pintu belakang, pintu tepi semua dah tutup dan berkunci.

7. Pasang lampu luar rumah terutama belakang dapur dan pintu hadapan.

8. Akhir sekali sebelum masuk gear pecut pulang ke kampung, baca la doa pendinding sikit. Tak reti baca doa? Padan muka.

Okey, Selamat pulang beraya dengan tenang dan gembira!

 

Mustaqim Mustapa

What do you think?

1 point
Upvote Downvote

Total votes: 1

Upvotes: 1

Upvotes percentage: 100.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Leave a Reply

Balik Raya Dengan Kereta?

Inilah Iklan Raya Paling Power Tahun Ini. D… Mart!