in ,

Bahaya Anemia Yang Ibu Hamil Perlu Tahu

Gambar : http://www.zaraismail.com

Ya Allah. Rupanya ramai lagi yang pandang sebelah mata je penyakit ‘kurang darah’ (Anemia) masa tengah hamil. Ada yang sanggup taknak makan ubat yang doktor bagi.

Jangan macam itu wahai ibu-ibu semua.

Kalau doktor dah bagi ubat tambah darah Iberet ataupun Obimin tu makan je la ye. Mungkin kadang-kadang timbul rasa tak selesa di perut, cirit birit dan loya bagi sesetengah orang tapi demi bayi kat dalam perut tu tolong la tahan kejap.

Kesian bayi kat dalam perut ni. Tahu tak apa boleh jadi pada si comel dalam perut tu kalau haemoglobin rendah sangat?

– Bayi tu boleh keluar awal daripada yang sepatutnya/kelahiran pra-matang. Bayangkan apa jadi kalau dah keluar lebih awal daripada waktunya. Paru-paru dia tak kuat lagi. Organ lain pun tak matang lagi. Macam-macam lagi boleh jadi.

– Boleh sebabkan kematian bayi dalam kandungan ( Intrauterine Fetal Death ) disebabkan bayi tu tak dapat cukup oksigen. Yela, haemoglobin tu kan tugasnya nak angkut oksigen. Rosak la otak anak kita kalau tak cukup oksigen kat dalam tu.

– Kemurungan pada si ibu tu sendiri selepas melahirkan yang dipanggil Post Partum Depression. Memang anemia ni dikaitkan juga antara penyebab kemurungan pada ibu lepas bersalin. Tiba-tiba rasa diri tak berguna, emosi jadi tak menentu dan boleh jadi timbul perasaan nak cederakan anak sendiri!

Apa pun ikut cakap doktor ye. Kalau rasa loya dan tak selesa perut masa makan ubat tu boleh makan bersama makanan lain kecuali susu, pil kalsium dan antasida.

Boleh juga cuba makan daging ayam untuk tambah zat besi dalam darah terutamanya bahagian hati ayam tu dan boleh juga cuba makan kismis, roti, ikan, jem kacang, oat dan sayuran hijau macam bayan dan lain-lain.

p/s : Tolong save info ni dalam handphone masing-masing ye sebab ilmu ni akan sangat berguna bila dah hamil nanti.

Taufiq Razif

What do you think?

-2 points
Upvote Downvote

Total votes: 2

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 2

Downvotes percentage: 100.000000%

Leave a Reply

Kereta Paling Langsi Di Malaysia Kini Berwajah Baru

Beza Lengkuas, Halia, Kunyit Dan Kau