Apemazing!

  • Selamat Menduduki Takhta, Ketua Menteri Sarawak!

    Mesti ada yang tak tahu Sarawak dah ada Ketua Menteri baru. Itulah, tengok TV setakat drama pukul 7 ja. Berita lepas tu tak tengok. Memang la berita lepas drama tu banyak cerita hal Selangor saja tapi ada juga tentang isu lain.

    Salah satu isu yang ada ialah Ketua Menteri Sarawak yang baru. Setelah kematian Tan Sri Adenan Satem, jawatan Ketua Menteri Sarawak diisi oleh Datuk Amar Dato’ Sri Abang Haji Abdul Rahman Zohari Tun Abang Haji Openg.

    Ini beberapa fakta tentang Datuk Abang Johari Openg yang perlu kau tahu:

    read more

  • Trending

    10 Manusia Paling Berkuasa Di Dunia 2016

    Terdapat hampir 7.4 bilion manusia di planet Bumi buat masa sekarang. Merujuk kepada Forbes, berikut merupakan 10 Manusia Paling berkuasa di dunia pada 2016. Kenapa mereka berkuasa? Antara sebabnya adalah pengaruh yang mereka ada dan tindakan yang mereka lakukan yang memberi kesan kepada dunia.

    1. Vladimir Putin
    Orang yang paling berkuasa di dunia selama empat tahun berturut, Presiden Rusia telah memberi pengaruh negaranya dalam hampir setiap sudut dunia; dari tanah air ke Syria hingga ke pemilihan Presiden Amerika Syarikat.

    read more

  • Jenama-Jenama Paling Berharga Di Dunia 2016

    Sudah 17 hari tahun 2016 meninggalkan kita. Tahun 2017, cabaran baru dalam dunia bisnes mendatang. Ada yang kata 2017 adalah tahun paling perit. Mungkin benar, atau mungkin hanyalah retorik.

    Beberapa jenama terkenal dunia masih mencatatkan keuntungan yang tinggi dan terus berinovasi. Biasanya yang tersungkur adalah jenama-jenama kecil yang tidak tahan dengan sepak terajang dunia bisnes.

    FORBES mengeluarkan senarai jenama-jenama yang paling berharga di dunia tahun 2016.

    Jenama paling berharga untuk tahun 2016 adalah Apple. Mengekalkan reputasinya sebagai jenama terunggul dengan kadar keuntungan $154.1 bilion. Percaya atau tidak, ini adalah tahun keenam berturut-turut Apple kekal di tangga pertama sejak FORBES mengeluarkan ranking pada tahun 2010.

    read more

  • 10 Atlet Terkaya Di Dunia 2016

    Sudah hampir sebulan tahun 2016 meninggalkan kita, namun pelbagai peristiwa yang berlaku tetap dalam ingatan.

    Tahun 2016 juga merupakan tahun cemerlang untuk beberapa atlet terkemuka dunia dan hari ini ayuh kita lihat senarai 10 atlet terkaya dunia tahun 2016.

    1. Christiano Ronaldo

    Di tempat pertama, pemain bola sepak terbaik dunia yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Untuk tahun 2016, Ronaldo mencatat jumlah kekayaan mencecah USD88 juta (RM391 juta). USD56 juta (RM249 juta) adalah wang gaji dan hadiah kemenangannya sebagai pemain bola sepak manakala USD32 juta (RM142 juta) adalah penajaan daripada jenama-jenama terkenal dunia termasuk Nike, Tag Heuer, Sacoor Brothers dan Monster. Ronaldo kini mempunyai lebih 200 juta pengikut di laman sosial di seluruh dunia.

    read more

  • Trending Hot Popular

    Jenis-jenis “Menunjuk” Yang Kau Perlu Tahu

    “Bang, macam mana nak tahu orang tu menunjuk riya’ ujub di fesbuk? Sebab kalau kita cakap macam tu ke dia, dia balas balik bukan nak menunjuk, tapi nak bagi inspirasi”

    Ok dia macam ni, riya’ menunjuk ni ada 2 jenis:

    1. Menunjuk dholalah
    2. Menunjuk hasanah

    Menunjuk dholalah adalah sejenis riya’ yang dia tunjuk apa segala dia ada, beli, pakai, makan, dan sebagainya tapi dalam masa yang sama dia tak nak orang lain pun ada macam dia. Dia tunjuk supaya orang lain jaki, dan dia akan jadi dengki kalau orang yang dia tunjuk tu ada macam dia, atau dapat lebih lagi.

    read more

  • Fantasi Kereta Api Terbang 2020 Sudah Jadi Realiti

    Di Malaysia, MRT laluan pertama sudah dibuka Disember lalu. Semalam, 16 Januari orang ramai sudah membayar untuk gunakan MRT setelah sebulan dibuka secara percuma.

    Di Los Angeles, sebuah syarikat dinamakan HyperLoop One sedang membina pengangkutan yang lebih dahsyat dan mega. Ini adalah sebuah projek di mana pengguna boleh bergerak dengan kelajuan kapal terbang tanpa perlu mengeluarkan wang yang terlalu banyak.

    Bunyi macam biasa-biasa saja. Menariknya, ia adalah sebuah tiub. Iya. Tiub, atau paip yang besar. Macam dalam filem Sains Fiksyen tu. Penumpang masuk ke dalam pod, dan ia bergerak di dalam tiub tu. Fuh!

    read more

  • Main Facebook Pun Boleh Masuk Penjara

    Kau mungkin tak sedar, tapi sebenarnya bermain Facebook adalah ibarat berada di atas dunia yang rata.

    Di dunia itu semua orang berdirinya sama tinggi, duduknya sama rendah, busuk kentutnya dibau semua yang ada.

    Melontarkan kata-kata di ruang ini sebenarnya perlu satu tahap kematangan yang tinggi.

    Kenapa?

    Kerana setiap yang kau nukil bakal tercatat langsung dalam kitab siber yang dipanggil ‘digital footprint’.

    Ertinya kalau kau sudah post satu benda yang kemudiannya kau sesali, rasa sesal kau itu sebenarnya hanya berguna untuk tebus dosa dengan Tuhan yang kau sembah sahaja.

    read more

  • Gunakan Maskara Anda Hingga Ke Titisan Yang Terakhir

    Semalam kemas-kemas beg makeup baru lah perasan ada lebih 8 bekas mascara dalam beg makeup. Patutlah abang tajam selalu tanya balik betul ke dah habis? Have you checked? Hari tu abang kemas nampak banyak je lagi. Well, memang Kak Etty ni mak nenek sikit. Beli simpan pastu lupa beli lagi. Haa begitu lah spesisnya.

    Mascara ni jenis makhluk yang baru je pakai beberapa kali mula la kering. Kalau tak pakai pun kering juga. End up semua kena masuk tong sampah. Mascara kalau kering, bila kita guna kat bulu mata mula la bergumpal gumpal bulu mata kita. Jadinya memang tak syok la macam tu. Makeup nampak sememeh.

    read more

  • Hot

    Saat Kau Diuji Dengan Kemiskinan

    Sebelum 20 minit azan Maghrib berkumandang tadi, kedatangan sepasang suami isteri bertanya isteri; “Kakak, itu besi tak mau lagi ka? Saya mau ambil…”. Kebetulan saya pun ada di luar sambil mengemas persekitaran datang mendekati pasangan yang berusaha menjemput rezeki dengan mengutip besi-besi buruk.

    “Abang mai dari mana?”, saya bertanya. Balas si suami, “saya mai dari Amanjaya bang. Saya tau ini besi mau buang tapi saya mau tanya juga mana tau takut abang kakak tak mau bagi.”. Memang kami dok fikir juga macam mana mau angkat dan kat mana nak buang besi ni?. Tup-tup Allah menghantar mereka mai kutip besi-besi buruk ni.

    read more

  • Kuasa Super Power ‘Asymmetric Federalism’ Almarhum Adenan Satem Memenangi Hati Rakyat Sarawak

    Hari ini saya akan dedahkan tentang satu jargon lama tetapi ramainya yang baru dengar iaitu jargon ‘Asymmetric Federalism’ . Cukuplah satu jargon ini yang akan membuatkan akal saya lenguh untuk buat kajian. Kalian tak payah pening-pening , baca saja apa yang mahu kukhabarkan ini. Pembaca dari lulusan Sains Politik , sila PM kat tepi , kalau saya buat silap.

    Disamping ucapan takziah silih berganti buat almarhum YAB Datuk Patinggi Tan Sri Haji Adenan Satem yang meninggalkan kita semalam.

    read more

  • Kau Tahu Perasaan Jadi Buta Walau Masih Boleh Melihat?

    Pada tahun 2011, saya pergi ke Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) buat pertama kali dalam sejarah kehidupan. Itu pun selepas disyorkan oleh seorang kawan yang cacat sebelah mata semenjak kecil. Dia kata, orang yang ada kad OKU boleh buat pasport percuma. Jadi, saya pun memohon kepada JKM untuk buat kad OKU.

    Sebelum saya cerita apa yang berlaku di sana, elok kita kenal dahulu siapa yang layak dikatakan sebagai OKU penglihatan. Menurut JKM yang mengambil definisi daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kurang upaya penglihatan ialah:

    read more