Apemazing!

  • Trending

    Mari Melawan Valet Doa!

    Aku bukan nak kata apa sangat tentang hal doa yang sedang viral sekarang. Cuma nak kau tahu jenis-jenis doa yang ada di kalangan kita semua, dan kau tak pernah perasan tentang itu sedangkan kau boleh lakukannya sendiri sahaja.

    1. Doa permintaan. Doa yang ini kau biasanya buat masa solat hajat. Cara kau minta juga lain. Bersungguh-sungguh nak perkara yang kau mohonkan itu.

    Tak payah fikir doa itu perlu dibuat di mana. Asal kau teringat, kau boleh sahaja ambil wudhuk dan solat dua rakaat. Apa susah?
    2. Doa pengharapan. Biasanya doa yang bersifat mengharap ini perkara yang tak ada kena mengena dengan kita secara direct.

    read more

  • Dari Pembikin Peti Ais Ke Gergasi Automotif Dunia

    Seminggu dua ni kita selalu sangat terbaca mengenai Proton Holdings yang bakal dibeli oleh dua entiti besar. Pertama, ialah Renault dari Perancis. Kedua, dan yang paling mendapat perhatian ialah Geely Automobile Holdings dari China.

    Geely ni ditubuhkan pada 1986, 3 tahun selepas Dr. Mahathir merealisasikan Proton Holdings. Kalau hangpa nak tahu, awal-awal dahulu, Geely adalah sebuah syarikat yang menjual peti sejuk. Modal pun pinjam daripada sanak saudara. Tak ada nak suntikan daripada kerajaan China.

    read more

  • Trending Hot Popular

    Beza Rakyat Bertamadun Atau Tidak

    Bila ramai orang share screenshot dan kutuk buku Fattah, bila tanya dia beli ke tak, dia jawab belum beli. Orang macam ni, kita tak patut hormat. Itu namanya bukan kritik, tu namanya hentam ikut-ikutan. Lalang.

    Beli dululah, dan baca, kalau ada lahir rasa tak puas hati, kongsikan pandangan. Itu baru lah namanya kritik. Baru layak.

    Negara membangun, kalau dia kritik buku lain, kritikannya boleh jadi judul buku baru. “Kritikan Ke Atas Karya Hamka (misalnya).” Atau, “Apa Yang Sesat Dari Kitab XXX.” Itu baru ciri-ciri rakyat bertamadun.

    read more

  • Trending Hot Popular

    Ini Jenis Buku Yang Kau Kena Faham, Sharnaaz!

    Ada berbagai jenis buku dik.

    1. Buku latihan. Yang kau kena beli untuk anak kau buat latihan cikgu kasi. Kulitnya dulu warna coklat. Dalamnya ada beberapa jenis. Ada yang petak besar. Ada yang petak kecil. Ada juga yang jalur-jalur.

    2. Buku teks. Yang ini ada di sekolah sampailah ke universiti. Sekolah buku teksnya ada yang percuma. Ada kena bayar. Tak kiralah sekolah rendah atau menengah. Masa di universiti, kau kena beli dik. Yang kau photostate itu namanya kau copy tanpa izin. Dosa dik,

    3. Masa di sekolah kau dah jumpa dah buku ini. Dipanggil majalah. Ada yang kau suka. Ada yang kau tak suka. Ujang, Gila-Gila, Motokar, Motorsikal, macam-macamlah. Ada juga edisi pertanian seperti Mangga. Kahkahkah.

    read more

  • Trending

    Jenis-Jenis Buku Dan Kesan Buku Itu Pada Diri Kita

    Menurut Cecelia Ahern,

    “Books choose their readers, not the other way around.”
    (The Book of Tomorrow)

    Hari ini aku menulis tentang tiga jenis buku, iaitu:-

    1. Buku yang boleh buatkan kau jatuh kasih pada watak-wataknya. Novel. Fiksyen secara spesifiknya. Kau merasa watak-wataknya hidup, mulutmu menyebut-nyebut tentang mereka seperti benar-benar mereka berada di alam nyata.

    Bila penulis mencorak takdir bahagia pada watak-watak, kau jadi turut gembira. Bila dengan kejam dibenamkan penulis takdir tragis, kau tumpang menangis. Hakikatnya, watak-watak yang telah kau jatuh kasih itu, adalah permainan penulis.

    read more

  • Mulakan Dengan Apa Yang Ada Dalam Tangan Kita, Anak Muda!

    Wah wah wah jarang sungguh orang kita post panjang-panjang tentang buku. Terpaksalah aku berterima kasih pada Fattah Amin kerana menjadi pencetus ummah untuk orang kita bersembang pasal buku. Aku tak boleh nak kritik buku ni, buku tak ada dalam tangan lagi, tak baca lagi, tak adil untuk kita mengadili tanpa baca dan memahami keseluruhan buku.

    Selepas isu acara Negara Buku menjadi Negara Baju, ramai yang perli anak muda kita bahawa mereka ini hanya nak mencantik sahaja. Nampaknya tuduhan itu kurang tepat malah kelaut.

    read more

  • Donald Trump Sebenarnya Penghapus Islamophobia?

    Pernah tak kau menonton filem Lone Survivor. Mark Wahlberg berlakon. Kemudian ada pula jutawan poker playboy berlakon nama dia Dan Bilzerian. Kau jangan search instagram Dan Bilzerian depan mak ayah kau, mengucap panjang nanti.

    Aku bukan nak sembang pasal Dan Bilzerian dan filem ni sangat pun. Cuma nak beritahu yang filem ini adalah dari kisah benar penaklukkan Amerika ke atas Afghanistan dan situasi yang bakal terjadi kepada negara-negara seperti Afghanistan ini.

    Beberapa minggu lepas kita digemparkan dengan berita Presiden baru Amerika Donald Trump menghentikan rakyat dari beberapa negara masuk ke Amerika. Nama-nama negara ini tidak dikeluarkan secara rasmi oleh wakil white house, tapi proses sekatan kemasukkan ke Amerika sudah berkuat-kuasa serta-merta. Dengan kuasa media sosial, media bebas dan berkecuali, kita sudah tahu 7 negara islam yang dihalang rakyat mereka dari masuk ke Amerika.

    read more

  • Siapa Kata Susah Nak Keluarkan Duit Tabung Haji?

    ebagai umat Islam, simpanan di Tabung Haji juga merupakan salah satu platform terbaik untuk kita menyimpan duit, terutama bagi mereka yang ingin mengumpul duit bagi tujuan ibadah Haji dan Umrah.

    Antara kebaikan simpanan di Tabung Haji adalah ianya patuh syariah, zakat perniagaan pendeposit diuruskan, dijamin kerajaan dan memberikan bonus/hibah yang kompetitif. Malah, bonus/hibah tersebut dikecualikan dari cukai pendapatan.

    Dari rekod Tabung Haji, bonus/hibah bagi tahun 2014 adalah sebanyak 6.25% + 2%, diikuti pada tahun 2015 sebanyak 5% + 3% dan yang terkini bagi tahun 2016, 4.25% + 1.5%. Sangat kompetitif.

    read more

  • Imam Mahdi Pernah Muncul Di Mekah?

    Semalam agak heboh dengan berita bahawa seorang telah bertindak nekad untuk cuba membakar kelambu Kaabah di Masjidil Haram. Banyak kawan dan kenalan yang menghubungi kami di sini untuk bertanyakan kebenaran peristiwa tersebut kerana kebetulan kami masih berada di sini.

    Secara jujurnya, kami pun tidak tahu menahu ada terjadinya cubaan nekad tersebut. Suasana tampak seperti kebiasaan, tenang dan tidak ada apa-apa pun kekecohan. Setelah tanya kepada Jemaah lain, barulah tahu serba sedikit.

    Mengikut beritanya, lelaki berkenaan membuat cubaan tersebut pada hari Isnin pukul 11.30 malam. Dia membawa gasolin dan disimbahkan ke kelambu Kaabah. Namun, nekadnya untuk menyalakan api digagalkan oleh Jemaah lain dan Askari yang mengawal Kaabah.

    read more

  • Kau Fikir Senang Nak Cabut Gigi?

    [1]
    Seorang budak kecil berumur 8 tahun masuk ke bilik surgeri ditemani bapanya. Anak ini mengadu sakit gigi dan susah untuk makan. Dari sekilas pandang, sklera pada matanya yang sepatutnya berwarna putih, dan seluruh anggota tubuhnya kekuningan.

    Apabila ditanya lebih lanjut, anak ini menghidapi penyakit hati dan limpa yang besar (hepatomegaly, splenomegaly) menyebabkan jumlah sel darah merahnya berkurang. Untuk dicabut gigi, anak ini perlu menjalani pemindahan darah. Selepas dimasukkan ke wad dan dimasukkan darah, jumlahnya masih lagi di bawah paras normal. Pesakit segera dirujuk ke Pakar Haematologi yang dua jam jauhnya dan satu lagi pint darah dimasukkan. Rupa-rupanya pesakit sudah lama tidak hadir temujanji dengan doktor pakar berhubung penyakit darah, hati dan limpanya itu kerana masalah pengangkutan.

    read more

  • Mereka Mempercayai Saya, Saya Tidak Patut Hidup Di Atas Nyawa Rakan-Rakan

    Lelaki yang menolak mengangkat senjata api ketika menyertai pasukan tentera. Dia juga tidak mahu membunuh. Desmon hanya mahu menyelamatkan nyawa sahaja tanpa membawa senjata.

    Dia hanya mahu kekal sebagai anggota perubatan tentera.

    Desmon hampir-hampir dikenakan tindakan mahkamah tentera atas dakwaan melanggar arahan.

    Semua anggota tentera dalam kem bimbang dan melihat Desmon sebagai beban. Tanpa membawa senjata, semua anggota mengandaikan mereka terpaksa bekerja lebih melindungi dia ketika di medan perang.

    read more

  • Rumah Pun Boleh Jadi Pelaburan

    Pada masa ini ramai yang masih mengeluh kerana masih tidak memiliki hartanah. Semua mengatakan yang harga rumah yang ada di pasaran pada masa ini tidak munasabah dan menyebabkan ramai lebih rela menyewa daripada membeli. Perkataan yang sering kita dengar adalah ‘rumah mampu milik’ yang kini dimomokkan dengan ‘rumah mampu tengok’.

    Pada masa yang sama, ada golongan yang sedang menimbangkan pembelian rumah kedua, ketiga dan seterusnya. Golongan ini boleh lah dikatakan player yang nak kawin lebih daripada satu. Mereka menganggap membeli rumah sebagai pelaburan dan bukan hanya satu keperluan. Ini mentaliti yang secara tak langsung menyebabkan harga rumah naik, kan?

    read more